Nästa artikel
Cool & elektrifierad
våra klassiker

Cool & elektrifierad

Publicerad 29 juni 2010 (uppdaterad 17 december 2013)
Med ny kylare, nytt elsystem och fixad hastighetsmätare är Claes husbil redo för sommarens eldprov.

Sommarens grandiosa uppdrag väntar runt  hörnet. Stockholm-Ystad-Ramsele-Stockholm. Båda husbilarna. Ska vi gissa 250 mil och 72 koppar kaffe? En baggis, vår Saab 95 trivs där ute på vägarna med ett lagom svaj i vagnkorgen.

Ambitionen har hela tiden varit att ha husbilen i körvärdigt skick. Än så länge har vi inte blivit stående. Det har varit mest småtjafs. Som att strålkastarna plötsligt slocknar i nattsvarta oktober. Eller att cruisingen i juli slutar i geiser och ångbastu.

Förra säsongen checkade också vägmätaren ut. Grafiken är mer förfinad på vår 95-mätare än den betydligt vanligt förekommande mätaren från Saab 96. Därför var det extra glädjande att Instrument JIGE i Leksand lyckades gjuta nytt liv i enheten.

Tacksamhetsskulden till Anders Johannesson i Borlänge börjar också anta gigantiska proportioner. Med sedvanlig intensitet och noggrannhet tog han sig i vintras an kylsystemet. Efter lite måttande och bändande på bilskroten sitter nu ett paket värdigt en Scania V8 i husbilen, inklusive en elektrisk fläkt.

Genom att avlägsna lite motorrumsgolv i bakkant fick han luftflödet perfekt. En semester i helvetet kan inte få V4:an att koka.

Det rackliga elsystemet förnyade Anders i grunden och gjorde plats för ett extra batteri samt en riktig säkringsbox, den gamla var gjord av pepparkaka. Nu finns till och med en 220-voltsingång, bara att ansluta till campingplatsens elstolpe.

En genomgång av gasolen är inbokad hos en expert, jag har än i denna dag inte vågat aktivera reaktorhärden, centralt placerad i bodelen. Gasol är läskiga saker.

Sedan är det väl mest fråga om att putsa dessertknivarna och brodera monogram på örngotten. 

Saab 95 husbil 1965

Ägare: Claes Johansson, redaktionssekreterare


Framåt:  Ja, men inte rakaste vägen.
Bakåt: Gillar inte att titta åt det hållet.
Stått stilla: Förra säsongens favvis: Suzuki 125:an.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.