Lagom till jul kom om inte jultomten så i alla fall Mikael Simlin farande. Det är han som gjort karossrenoveringen och lackerat min Austin Cooper. Att se den nya lacken glänsa i natten var en märklig upplevelse, var det verkligen min bil?
Nu har karossen de korrekta skarvarna i fronten och gränsen mellan det svarta taket och den röda karossen går på rätt ställe. Den hemska rostskyddsmassan längst ner bak är för alltid borta och istället framträder den röda lackeringen i all sin sprödhet. Att jag slipper se de båda svarta antennerna är en lättnad, men den största är att aldrig mer behöva se den stora rinningen i lacken bredvid tanklocket var gång jag är på macken.
Det som började med att jag körde på en stolpe i ett garage spårade inte bara ur till att bli en hel karossrenovering. När karossdelarna i fronten skulle bytas upptäckte Mikael Simlin att den främre hjälpramen var skev. Därför fick Minispecialisten Jana ta ur motorn och byta hjälpramen mot en renoverad hjälpram.
Likt barnet på julafton så fick jag en riktig överraskning när Mikael öppnade motorhuven. Jag visste att Minispecialisten Jana i Bålsta snyggat till motorutrymmet, men att han målat om hela motorn i den korrekta gröna BMC-kulören hade jag ingen aning om, nu var det nära till tårar – och det utan att jag sett fakturan.
Naturligtvis så upptäckte Jana fler fel när motorn och hjälpramen plockades ut. Men nya bromsslangar och nya bussningar i de undre länkarmarna är ändå bara detaljer i det som blev så mycket större än det var tänkt från början.
I väntan på våren får jag pyssla med lite smågrejer. Den sportdrycksflaska som jag använt som spolarvätskebehållare ska bytas mot en originalbehållare och nu när resten av motorn är original får jag nog sätta tillbaka den rätta ventilkåpan.
Men mitt i glädjen över att min gamle vän nu blivit så fin finns ändå en annan känsla, nu ser min Hundkoja plötsligt ut att vara ömtålig.
Ägare: Fredrik Nyblad, reporter
Ägd sedan: Den tredje februari 1984.
Lämpligt användningsområde: Lyckopiller för att liva upp transporten till jobbet.
Kommande utmaning: Att se till att det dröjer så länge som möjligt innan den första repan i lacken kommer.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.