Jag har sålt min Mazda RX-7! Varför vet jag inte riktigt, men troligen var det en släng av den höstdepression som yttrar sig i tankar som ”man kan inte ha så många bilar!”
Förra hösten var det min Buick som strök med och nu alltså den genomtrevliga lilla Mazdan med wankelmotor.
Sexhundra roliga mil blev det i min ägo under två år. Rotationsmotorn, som Mazda föredrar att kalla den, fungerade helt utan störningar. Kall som varm startade den alltid genast och varvade vibrationsfritt och nästan ljudlöst.
”For the money, there still isn’t a better fling-about, redline-hungry, tire-smoking sports car to be had” skrev Car and Driver 1984 om första generationens Mazda RX-7 och den karaktäristiken tror jag köparen till min bil kommer att instämma i.
Jag började med att bjuda ut den på Träffpunkt 80 där vi för första gången hade ett säljtorg och följde upp på måndagen med en annons på Blocket. Genast ringde bilsamlaren Johan från Finland och han bestämde sig direkt för att köpa bilen. Redan på lördagen kom han flygande.
Med visst vemod såg jag honom köra iväg med Mazdan och som tröst kastade jag mig genast in på Blocket. Man kan inte ha för många bilar. En plats har ju just blivit ledig i garaget. En RX-7 Turbo av andra generationen kanske? Utseendet visserligen en ganska oblyg Porschekopia men 200 hk och ett avancerat chassi. Mycket bil för pengarna! Men varför finns alla intressanta bilar i Skåne? Aha, en Tysklandsimport… behöver inte vara fel, men…
Kanske bättre att invänta att svensksålda RX-8 kommer ner mer i pris? Den modellen har ju nästan redan klassikerstatus. Men jag har ju redan haft en wankel. Kanske dags för en V8:a igen… eller en BMW, det har jag aldrig haft någon… få se, i närområdet också…
Ägare: Bo Legelius, skribent
Körteknik: Tryck fullt på gasen och motorn jublar upp till 7 000 varv.
Förbrukning: Kanske en liter milen (i bästa fall).
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.