Hur jag än funderar kan jag inte komma på någon annan bil som har snyggare originalhjul än Peugeot 205 GTI 1,9. De femton tum höga fälgarna från italienska Speedline fyller ut de små hjulhusen på ett alldeles bedårande sätt och bidrar till en helhet som bara inte går att se sig mätt på.
Däckdimensionen 185/55-15 var ofattbart extrem när 1,9-modellen kom till Sverige hösten 1988, i dag sitter det fränare grejer på vilken hyrpolo som helst.
Ända sedan köpet av min vita 8 000-milare förra året har jag stört mig på skicket på just fälgarna. Skavda mot trottoarkanter och allmänt glåmiga har de dragit ned helhetsintrycket.
Nya fälgar finns fortfarande att köpa hos Peugeot visade det sig men det var tur att jag frågade om priset innan jag slog till: 2 765 kronor styck! Hallå? Det irriterande är att snart kommer de nog att skickas i containern utanför Peugeots centrallager på grund av bristande kundintresse…
Begagnade fälgar går att hitta för en femtilapp stycket men så ser de också ut därefter. Jag besökte flera källarförråd och garage för att titta på fälgar som enligt annonserna skulle vara felfria men som visade sig vara i sämre skick än mina. Det var helt enkelt förvånansvärt trögt att få tag i något bättre. Deppig stämning.
Läsaren Mats Ericsson i Norrköping ljusade upp tillvaron en hel del genom att erbjuda en fabriksny fälg i kartong i februari. Priset var på vänskapsnivå trots att vi aldrig träffats och denna skönhet sitter nu på väggen hemma. Garageväggen visserligen, men ändå. Om jag inte hittar ytterligare tre fabriksnya fälgar i samma prisklass lär den få stanna där.
Letandet slutade till sist i Gamleby utanför Västervik där det fanns fyra renoverade fälgar med åtminstone tre bra däck till salu. Kompisen Johan Ålander hade dessutom vägarna förbi med en pickup och kunde enkelt plocka upp dem på vägen.
Äntligen matchar hjulen resten av bilen och med fräscha däck går den dessutom betydligt säkrare genom böjarna. Vi ses på T80!
Hoppas jag få se på Träffpunkt 80: De Lorean DMC 12.
Peugeot 205 GTI 1,9
Pratar jag gärna om: Att 205 GTI är en 1980-talsikon!
Undviker jag i det längsta att nämna: Att min faktiskt är -90:a…
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.