Nästa artikel
75-årsjubileum med förhinder
våra klassiker

75-årsjubileum med förhinder

Publicerad 19 januari 2011 (uppdaterad 18 november 2013)
Hela året som Traction Avant fyllde 75 gick Bo runt och trodde att det var dags att byta växellåda. Det var fel.

Från Frankrike utgick ett påbud att all världens tractionister den 20 december 2009 skulle låta fotografera sina bilar som ett sista hurra i 75-årsfirandet av modellen som i Sverige gemenligen kallas B 11. Dagen var vald med tanke, den 20 december 1934 var den sista dagen som André Citroën själv styrde sitt företag, därefter tvingades han överlämna kontrollen till sina fordringsägare.

Det kom in 444 fantastiska bilder som man kan hitta via www.b11klubben.se. Det hade snöat i Frankrike och de 71 fransmän som deltog tyckte nog att de tagit dramatiska vinterbilder.

I Sverige var det däremot ingen som tagit ut sin bil i snön, den enda svenska bilen är fotograferad i garaget! Själv glömde jag bort det hela, annars hade jag kunnat bidra med en bild av min 11 Sport på den oskottade garageuppfarten.

Tyvärr blev det förra året inte så mycket kört med min Citroën. I våras uppstod ett krasande oljud i drivlinan. Det kom från höger sida men något glapp kunde inte kännas när framhjulet hissats upp.

”Det löser sig”, tänkte jag ”när jag gör det planerade bytet till högre slutväxel”.

Nu blev det inte av därför att nytillverkningen av kronhjul och pinjong försenades. I höstas beslöt jag mig därför att tills vidare bara byta till de nya drivaxlar som jag redan skaffat.

Passande avdragare hade jag och redan när jag dragit ut det yttre lagret på höger framhjul kände jag att det löpte trögt och hakigt. Jag satte snabbt dit ett nytt och drog ut på provtur. Oljudet var borta och det utan större operationer!

Ett nytt tillbehör har jag också monterat. I våras hittade jag på en marknad ett extraljus från Marchal. Av samma typ som dimlamporna fram men försett med rött glas var det så vansinnigt snyggt att jag bara måste ha det bak på bilen. Med lämplig lamphållare fick det bli dimbakljus och extra bromsljus. Behövs faktiskt, för ordinarie bak- och bromsljus är väldigt svaga.  

Bo Legelius

Det krävdes bara ett nytt hjullager, ingen växellådsrenovering.

Det krävdes bara ett nytt hjullager, ingen växellådsrenovering.

Det krävdes bara ett nytt hjullager, ingen växellådsrenovering.

Citroën 11Bl Sport 1946

Ägare: Bo Legelius



Gått illa:  Att bilen stod hela sommaren.

Gått bra: Att felet fixades så lätt.

Gått i stå: Att få fram en ny slutväxel.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.