Det har blivit varmt ute. Tack vare det har jag lyckats klämma fler mil i min Alfa 75 TS på två månader än föregående två år sammanräknat. Jag njuter helt enkelt av bilen med små korta turer på kringelvägar.
Känslan att sätta sig i en 21 år gammal bil som jag själv renoverat och uppdaterat är härlig. Lite vad–var–det–där–för–ljud–ångest hör till. Efter dryga 100 mil under våren känns det allt mer tryggt.
Den roligaste är ändå GTV6:an. Tummen har äntligen hamnat på rätt plats och bilen är nu provstartad. Det är dock mycket smågrejer som tar betydligt mer tid än beräknat. I slutet av april tänkte jag skruva ihop bilen lite snabbt när jag kom på andra tankar. Att göra det utan att samtidigt fräscha upp och renovera detaljer kändes fel.
Snabbmekningen gick bort och slipmaskinen åkte fram. Tillverkning av värmesköld för mittdämparna från en oljig 75 TS-sköld hanns också med, även om rengöringen tog sina modiga tre timmar.
Till sist monterades avgasrörets mittdel. Med stålborste, packningar och nya muttrar satt eländet så till sist på plats. Jag krånglade mig in bakom ratten och slog på huvudströmmen. Bränslepumpen från en Saab 9000 Turbo tickade igång och så vred jag om nyckeln ett snäpp till.
Trots en hel vinter utan varmkörning hoppade hon igång direkt! Sommaren blev med ens ännu roligare – jag minns förra säsongens turer med ett flin på läpparna. Att få njuta av en högvarvig italiensk V6:a monterad i en röd tvådörrars sportcoupé är ett givet sommarnöje!
Nu återstår vanlig service och översyn som kamremsbyte, bränslefilter och olja innan det är dags för besiktning. Sen ska det njutas.
Som bilentusiast med smak för fart och ljud går utflykterna inte till Kolmården, Liseberg eller Öland. Säsongens första mål blir tunnelsystemet som har sin början i Årsta strax söder om Stockholm.
Med både rutor och taklucka öppna garanteras gåshud även vid högsommarvärme så länge varvtalet är rätt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.