När brittiska Lotus skulle lansera en bil med fransk motor, ansedd som världens första serietillverkade mittmotorbil, valde man namnet Europa, eller på vissa markander Europe.
Lotus Europa S1 presenterades i december 1966 och konstruerades från början för att kunna säljas till ett sensationellt lågt pris. Så många komponenter som möjligt hämtades från massproducerade bilar.
Stötfångaren fram känns igen från Ford Anglia och den bakre kommer från Cortina. Framvagnen lånades från Triumph Herald och inuti hittar man detaljer man sett i BMC 1300 och andra engelska standardbilar.
Att få tag på en motor till vettigt pris var det svåraste och efter en del experimenterande med bland annat drivpaket från Ford riktades Lotusgrundaren Colin Chapmans blickar mot Frankrike och den 1965 lanserade Renault 16. Den var framhjulsdriven och hade växellådan monterad framför motorn - som gjort för en mittmotorbil.
Att man vände på paketet gjorde visserligen att man hade fyra växlar bakåt och en framåt, men det löstes genom att kronhjulet i växellådan vändes.
Renault var inte ointresserade av att leverera motorer och växellådor till Lotus, de insåg vilken god PR sportbilsfabrikantens val av motor skulle kunna ge, och det slutade med att Lotus fick köpa drivpaketen för ett pris lägre än Renaults tillverkningskostnad.
Motorn var på 1470 kubik och trimmades upp med hjälp av bland annat en 2-stegs Solexförgasare till 82 hk. Den gav för tiden extrema fartresurser tack vare en låg vikt, 612 kilos tomvikt, och ett mycket lågt luftmotstånd, Lotus själva uppgav 0,29 cd. I standardutförande toppade bilen enligt samtida tester drygt 180 km/h.
Liksom Lotus Elan byggde Europa runt en centralram. På Europa plastades den samman med karossen i glasfiber, en metod som gjorde bilen mycket vridstyv och som dessutom sänkte tillverkningskostnaderna.
Senare har ägare dock svurit över detta tilltag när de varit tvungna att reparera eller byta ramen och på den S2-modellen som kom våren 1968 var ramen inte inplastad.
S1:an hade fasta sidorutor. De var en del av det enligt Lotus geniala ventilationssystemet som byggde på självtryck. Luften kom in genom ett intag i fronten och fördes via en tryckkammare in i kupén. Det fungerade alldeles utmärkt ute på landsvägen i fart men hamnade man i en bilkö blev det mindre trevligt - luftintaget är i avgasrörshöjd…
Ett annat dörrrelaterat problem uppstod om man parkerade vid en hög trottoarkant. Den låga dörren gick då inte att öppna och man var fast i bilen. Efter en hel del kritik kapitulerade Lotus och försåg bilarna med nedvevbara fönster.
Att bilen var så låg ställde till även andra bekymmer, I USA befanns de främre strålkastarna sitta för långt ned för att godkännas. För att få upp fronten och strålkastarna i rätt höjd vände då Lotus upp och ner på de främre bärarmarna - för att sedan diskret tipsa de nyblivna ägarna om fördelarna med att vända tillbaka dem.
I Sverige utfärdade Trafiksäkerhetsverket en dispens från den lagstadgade minimihöjden på strålkastarna på 50 cm, Europa kom bara upp i 46 cm.
Europa blev trots ansträngningarna inte så billig som Colin Chapman och Lotus hoppats, den kom att ligga väldigt nära den dyrare Lotus Elan i pris.
Därför såldes inte Europa på hemmamarknaden i början utan främst ute på kontinenten. Man var på Lotus helt enkelt rädda att den nya bilen skulle ta marknad från den redan etablerade Elan. Först 1969 kunde man köpa en Europa i England.
S1-modellen är därför mycket ovanlig i England, i Sverige finns faktiskt förhållandevis många. Uppåt femtio exemplar ska ha hittat hit.
1971 kom Europa Special med Lotus egen twin cam-motor på 1,6 liter och 115 hk. Toppfarten tangerade nu 200 km/h och upp till hundra tog det inte mer än sju sekunder från stillastående.
Totalt tillverkades 9 320 Lotus Europa fram till modellen lades ned i september 1975. Av dessa var 5 200 försedda med Renaultmotorer.
2005 kom Europa tillbaka, även den försedd med mittmotor och nära besläktad med företagets storsäljare Elise. Europa är aningen rymligare och mer ombonad men fortfarande lätt och mycket kvick.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.