Claes satt och bläddrade i instruktionsboken. Helt gratis. Plötsligt såg han att omslagsbilden inte stämde överens med verkligheten. Ska bakstammen vara sportigt svart på en Saab 9000? Saabs före detta chefsformgivare Björn Envall och 9000-experten Eric Lund gav svaret.
Idag ska vi prata om instruktionsboken. Se det som ett litet mellanspel innan jag a) har sorterat ut högen med de reservdelar som följde med på köpet b) ens plockat fram vax och verktyg och, ja, inte vet jag riktigt vad som förväntas av mig. Men med bara några hundralappar till godo är handlingsfriheten en smula kringskuren.
Instruktionsboken i allafall. Första årsmodellen, 1985.
Omslagsbilden föreställer en prydlig silverfärgad 9000 mot blåtonad fond. Jag kan tycka att Rosenkvarts (som min bil) hade varit ett bättre val, men det är ändå krispigt så det förslår. Den fotograferade exemplaret bör rimligen vara en prototyp eller förseriebil - och plåtytan mellan bakljusen är svärtad, gissningsvis med plastfilm. Mattsvart alltså!
Urtufft.
Rusar in till kollegan Eric Lund i andra änden av korridoren. Han är hårt ansatt av Saab 9000 efter att ha förläst sig på boken "Form & Funktion" i tioårsåldern, en tjock informationsfolder som Saab gav ut i samband med lanseringen, med hisnande illustrationer signerade mästare Rony Lutz.
Eric Lund gjorde en djupdykning i modellen i vår systertidningen Automobil, där han som förste motorjournalist på allvar tog på sig klassikerglasögonen och därtill intervjuade de inblandade konstruktörerna.
Artikeln är något av det bästa som har skrivits i genren och när väl 9000-febern sätter in om ett tiotal år kommer man om och om igen referera till Automobil nr 1/2009 - där Eric bland annat avslöjar att ingenjörerna övervägde PRV-sexan i 9000, men också en Yamahakonstruerad V6 som satt i Ford Taurus.
Men nu var det bakstammen. Eric Lund bekräftar mina misstankar på en halv sekund, designgreppet togs bort innan produktionsstart. Detta vidimeras av att chassinummer 1 som Saabmuseet ställde till Erik Lunds förfogande var enhetligt lackerad.
Temat märks redan i det tidiga idéskisserna och följder med hela vägen genom illustratören Rony Lutz genomskärningar, vidare till prototyper och förseriebilar. I Saabs tidning Magasin ´85 är det svarta rumpor som gäller, och med journalistisk noggrannhet kollas givetvis registreringsnumren upp på de fotograferade bilarna, med nedslående resultat. Bilarna skrotade...
Finns det någon förseriebil med svartrumpa där ute - upp till (bild)bevis!
För att verkligen komma till botten med saken ringde jag upp dåvarande designchefen Björn Envall.
- Jag ville binda ihop designen baktill. Men vi fick inte igenom det till produktion, säger han.
- Det var först med 9000 CS som vi kunde få till det där med ett band över bakdelen. Hela bilen var väl egentligen en lyckad kompromiss, det får man väl säga. Vi ville göra en supergolf hade massor av självförtroende.
Formen var ganska hårt dikterad från Italdesign som var mitt inne i en "boxperiod". Saabs klassiska dubbelkrökta ytor och tydliga linjer inte gick att applicera på 9000. Man fick jobba på detaljer - och inredning. "Dra dig till minnes hur en genomsnittlig instrumentpanel såg ut 1984 och jämför med Saab 9000" menar Eric Lund i sin artikel.
Så sant.
Interiören känns fortfarande modern. Och inspirationen till de läckra stolarna fick Björn Envall från interiören i Mupparnas "Pigs in space". Det är precis lika sant som att dynorna de första årsmodellerna levererades av Dux!
Det blev en lång utvikning, ledsen för det. I brist på vax och fysiskt handpåläggning blir det lätt så.
Men vad gör man när bilen är (tillräckligt) blank, pengarna saknas och den startade som ingenting i morse när det var minus 20,4 grader.
Instruktionsboken i allafall. Första årsmodellen, 1985.
Omslagsbilden föreställer en prydlig silverfärgad 9000 mot blåtonad fond. Jag kan tycka att Rosenkvarts (som min bil) hade varit ett bättre val, men det är ändå krispigt så det förslår. Den fotograferade exemplaret bör rimligen vara en prototyp eller förseriebil - och plåtytan mellan bakljusen är svärtad, gissningsvis med plastfilm. Mattsvart alltså!
Urtufft.
Rusar in till kollegan Eric Lund i andra änden av korridoren. Han är hårt ansatt av Saab 9000 efter att ha förläst sig på boken "Form & Funktion" i tioårsåldern, en tjock informationsfolder som Saab gav ut i samband med lanseringen, med hisnande illustrationer signerade mästare Rony Lutz.
Eric Lund gjorde en djupdykning i modellen i vår systertidningen Automobil, där han som förste motorjournalist på allvar tog på sig klassikerglasögonen och därtill intervjuade de inblandade konstruktörerna.
Artikeln är något av det bästa som har skrivits i genren och när väl 9000-febern sätter in om ett tiotal år kommer man om och om igen referera till Automobil nr 1/2009 - där Eric bland annat avslöjar att ingenjörerna övervägde PRV-sexan i 9000, men också en Yamahakonstruerad V6 som satt i Ford Taurus.
Men nu var det bakstammen. Eric Lund bekräftar mina misstankar på en halv sekund, designgreppet togs bort innan produktionsstart. Detta vidimeras av att chassinummer 1 som Saabmuseet ställde till Erik Lunds förfogande var enhetligt lackerad.
Temat märks redan i det tidiga idéskisserna och följder med hela vägen genom illustratören Rony Lutz genomskärningar, vidare till prototyper och förseriebilar. I Saabs tidning Magasin ´85 är det svarta rumpor som gäller, och med journalistisk noggrannhet kollas givetvis registreringsnumren upp på de fotograferade bilarna, med nedslående resultat. Bilarna skrotade...
Finns det någon förseriebil med svartrumpa där ute - upp till (bild)bevis!
För att verkligen komma till botten med saken ringde jag upp dåvarande designchefen Björn Envall.
- Jag ville binda ihop designen baktill. Men vi fick inte igenom det till produktion, säger han.
- Det var först med 9000 CS som vi kunde få till det där med ett band över bakdelen. Hela bilen var väl egentligen en lyckad kompromiss, det får man väl säga. Vi ville göra en supergolf hade massor av självförtroende.
Formen var ganska hårt dikterad från Italdesign som var mitt inne i en "boxperiod". Saabs klassiska dubbelkrökta ytor och tydliga linjer inte gick att applicera på 9000. Man fick jobba på detaljer - och inredning. "Dra dig till minnes hur en genomsnittlig instrumentpanel såg ut 1984 och jämför med Saab 9000" menar Eric Lund i sin artikel.
Så sant.
Interiören känns fortfarande modern. Och inspirationen till de läckra stolarna fick Björn Envall från interiören i Mupparnas "Pigs in space". Det är precis lika sant som att dynorna de första årsmodellerna levererades av Dux!
Det blev en lång utvikning, ledsen för det. I brist på vax och fysiskt handpåläggning blir det lätt så.
Men vad gör man när bilen är (tillräckligt) blank, pengarna saknas och den startade som ingenting i morse när det var minus 20,4 grader.
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.