Saab hade storslagna planer på hur 9000-modellen, som fyller 40 år i år, skulle locka välbeställda köpare och klättra på prestigestegen.
Tanken var att lansera en specialmodell kallad Saab 9000 Ecosport. Den skulle chocka besökarna på Genèvesalongen 1992 och hade en 280-hästarsmotor och fyrhjulsdrift – en trend som få bilmärken hakat på vid det laget.
Saab Cars Magazine har, nästan 40 år efter projektstarten, spårat processen med att ta fram 9000 AWD. Det har skett med hjälp av hittills opublicerat material ur Saabmuseets arkiv och med intervjuer av ingenjörer och marknadsförare som var med under utvecklingsarbetet.
Men i sista sekunden fick lanseringen stoppas. Vid det här laget ägdes Saab av GM, och en chef hos koncernsyskonet Opel ville att hans märke skulle bli först med tekniken – inte Saab.
”Affischerna var tryckta. Allt var klart. Istället gick rubbet i containern när fyrhjulsdriften skrotades”, skriver Calle Carlquist.
En framhjulsdriven variant fick stressas fram i panik, och den fick nästan ingen uppmärksamhet alls i motorpressen.
Saab 9000 Ecosport hade flera tekniska innovationer, bland annat en smart ”termosteknik” i motorn och så kallade UV-strålkastare. Den hade också en överraskande simpel lösning för att sänka markfrigången på utställningsbilen. Dessa och övriga finesser kan du läsa mer om i tidningen.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.