I det brittiska motorprogrammet ”Wheeler Dealers ” är den ena programledaren mekaniker och den andre köper bilar och fixar delar. Uppdelningen är snarlik min och Klassikers mekexpert Julles, men där stannar också likheterna. I det trevliga men också tillrättalagda tv-programmet hämtar Mike Brewer några enstaka stora delar som gör sig i bild i varje program.
Verkligheten om man ska renovera en bil är förstås att det krävs hundratals detaljer och för att hitta dem krävs att man letar överallt. Jag vågar numer knappt öppna mailkorgen i rädsla för att fått ännu ett mail från Julle med en lista på delar som han vill ha.
Det finns förstås många ställen att leta på. Tradera och Blocket söker jag på minst en gång varje dag och amerikanska och brittiska Ebay någon gång i veckan.
Bland Volvospecialisterna är det framförallt VP Autoparts som jag handlat hos. En hel eftermiddag tillbringade jag tillsammans med Ulrik Wänersten i butiken i Sollentuna. Jag hade ett fullklottrat A4 med delar jag inte visste artikelnumret på, men trots det tappade inte Ulrik tålamodet och kunde få fram det mesta – över disk.
Dessutom ordnade VP Autoparts fram ett innertak till 145 med sollucka, vilket ju inte finns normalt. Konkurrenten Genuine Classic Parts har också varit snälla och donerat ett nytt gångjärn till bakluckan.
Det riktigt fantastiska med vårt projekt är alla läsare som hört av sig. Nästan varje dag kommer tips och flera har också skänkt delar. Först att höra av sig var Peter Brobäck som tillsammans med kompisen Jonas gav oss en omgång plåtfälgar. Från Rickard Lindberg har vi bland annat fått en uppsättning midjelister och Henrik Sidemyr skänkte en dörr.
Sedan i oktober har jag letat efter 164 E-emblem till framskärmarna, problemet löste sig när Mikael Fritzing hörde av sig. Nu ska de bara få lite ny färg så kommer de att göra sig fint på skärmarna.
Men jakten på delar är långtifrån över. Den rätta växelspaken och en knopp till den saknas, det är en del smådelar till dörrarna som jag inte hittat och en undre plastkåpa till tändningslåset skulle behövas. Delar till takluckan verkar vara svårt, vi skulle behöva delar till vevmekanismen. Hör gärna av dig om du har delar liggande!
Ägare: Fredrik Nyblad, reporter
Ursprungsplan: Serva och besiktiga.
Ny plan: Byta nästan all plåt och skruva ihop 10 000 delar.
Oplanerat: När den ska bli klar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.