En replik ur tv-serien Vänner far plötsligt genom mitt huvud: ”Vi verkar ha retat upp det”, det säger en kvacksalvare till Ross som fått ett problem med ett märkligt utslag.
Samma sak verkade jag ha gjort efter att ha strukit på bilpolish på motorhuven på min Jeep Cherokee. Visserligen har det ända sedan jag köpte den funnits sprickor på huven och på taket, men nu syntes allihop betydligt mer.
Klarlackssläpp är vanligt på amerikanska bilar men det här är något annat: Mängder med små vita streck som bara syns när man står i vissa vinklar. Här räcker det inte med att googla, här måste vi söka riktig kunskap. Mattias Persson på S:t Eriks bilplåt i Solna vet svar:
– Lacken har krackelerat. Den har blivit så hård att ytan släpper. Det måste till ny grund, färg och klarlack.
För att verkligen uttömma om det inte finns något alternativ till omlackering åker jag till Jörgen Sandell på Stockholms Bilvård för att få en ”second opinion”.
– Det sitter för djupt ner. Det är en gammal och spröd lack, säger Jörgen Sandell.
– Kemikalierna från putsningen har hamnat i ojämnheterna, därför syns de bättre nu, fortsätter han.
Nu finns tre alternativ:
1. Låta allt vara.
2. Lackera om hela bilen.
3: Sälja den och köpa en bil från ett land utan kända lackproblem.
Ägare: Fredrik Nyblad, reporter
Har kört sen sist: Ford Galaxie 500 1962, VW Typ 2 1967 och Austin Cooper 1967.
Vill köra snarast: Porsche 911 från tidigt 70-tal.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.