Bild
Nästa artikel

1600cars

13 december 2012

Ford har haft flera 1600modeller, bland annat riviga RS Escort

Och Capri 1600XL

Taunus 1600GXL 1975

Fiat 1600S spider

En Osca 1600 från 1953, som byggde mycket på Fiatmekanik

det gjorde även Abarth, här en 1600 med skal från Allemano, 1959

Zünder 1600 är en särling från Argentina, dessa byggdes med Porschemotor i drygt 200 exemplar 1960

Packard använde inte årsmodeller på sina bilar förr, så 1938 kallades de för 16th series, eller series 1600 i en myriad varianter upp till största 1608 med V12 motor.

Savio var en av flera som byggde små egna serier på fiatdelar, här en 1600S 1963.

och en Osca 1600 med Saviokaross.

Moretti 1600S coupe, också ett fiatderivat.

Marcos 1600GT

Isuzu Bellet 1600GT, här testas det första exemplaret i Sverige 1965 av Gunnar Friberg.

Isuzu MX1600, tuff conceptbil från den då ganska okända lillverkaren i Japan, 1969

mer japanskt, lilla snygga Datsun Fairlady 1600

Datsun 1600SSS 1970

Tungviktare i 1600-gänget, Daf A1600 1964

Humber FV1600 1951

IMV 1600 minibuss från Jugoslavien 1973

Och Daf FA1600 1984.

BMW:s välkända 02-serie hette inledningsvis 1600-2

BMW tog över tillverkaren Glas, och deras 1300 och 1700GT modell såldes sista året som BMW 1600GT

De Tomaso 1600 var en prototyp från Ghia 1970, folksportbil med mittmotor till rimligt pris, av den blev det inget men på luddiga omvägar kom lite senare Fiat X1-9 från Bertone ut på marknaden.

Alfa 1300GT växte och blev 1600GT Junior.

Volkswagen typ3 började som 1500 och från 1966 fanns även 1600TL

och fanns även i en brasiliansk variant som kombi, fastback och även en unik fyrdörrars sedan.

Toyota Celica 1600 1971

Mazdas och andra japanska modeller byter namn flera gånger beroende på vart de skall skickas, Grand familia 1600AP är en domestik version av RX2

Toyota Sprinter 1600GS 1977 syntes inte utomlands särskilt ofta heller.

Mitsubishi Cordia 1600GS, en sport-Colt 1986.

Ingen MG utan en MP Lafer 1600 från brasilien, fabriksreplika på VW-mekanik.

En mer välkänd brasilianare är Puma GT1600

Alpine A110 hette 1600SX de sista åren 1976-78, med en standard Renault 16TX motor på 95 hästar.

Anadol SV1600 från Turkiet tog inga skönhetspriser...

och man kan starkt misstänka att Subarus modellprogram, här 1600DL wagon, stått modell för Anadolen.

Daihatsu Charmant 1600 kombi 1979

En annan bil som byter namn och skepnad under resans gång, 2106 såldes ofta som 1600 i väst, med både Lada och Vazemblem.

GT på ryska, Vega 1600GT var ett hyfsat avancerat hembygge på Vaz-mekanik och såg dagens ljus 1988.

Sydafrikansk Opel, som här hette Chevrolet Chevair 1600L

Iranska Paykan byggdes i många år, här en 1600 ur 1994 års katalog.

Engelsmännen bet sig fast vid badge engineering in i det sista, den piffigaste modellen i den inte alltför framgångsrika Maestroserien kallades MG 1600.

Bubblan som vägrade dö, men 2004 var det ridå för gott. I mexico byggdes den de sista åren med tillnamnet 1600i.