På Audis museum står denna DKW-prototyp som gick under arbetsnamnet F9. Ett antal sådana byggdes från 1937 och fram till kriget och skulle ersatt F8-serien. Den hade trecylindrig tvåtaktsmotor och genomarbetad strömlinjeform, och på karossidan experimenterades det även med glasfiber. Nu gick det inte riktigt som det var tänkt för efter kriget så låg Zwickau i östra zonen och F9:an kom istället att sättas i produktion av nya östtyska IFA 1949. Dock hade man inte glömt av arbetet hos det officiella DKW i väst och först 1953 kom 3=6-modellerna som var direkt utvecklade ur denna.
1959 presenterade Daimler sin sportbil Daimler SP250 som man höll liv i fram till 1964. bara 2645 stycken byggdes på dessa fem år, och har sedan dess ofta hamnat på diverse listor över de fulaste bilarna genom historien. Men redan 1961 gjorde man ett förslag till en ersättare som givk under namnet SP252 vilket var en ganska elegant och harmonisk vagn, men av någon obegriplig anledning fick den tummen ned.
Fler än motorpressen tyckte Daimler SP250 var kräkful och försökte få bukt med detta. Ogle Design gjorde denna Daimlerprototyp SX250 år 1963. Nu blev det ingen Daimler av denna heller men känns den igen så kan det bero på att Ogle fick kontrakt med Reliant vid den här tiden och SX250 förvandlades istället till Reliant Scimitar
Jensen gjorde en ersättare till CV8 som kom att kallas P66. Men efter en coupe och en cabriolet byggts på prov gjorde man en helomvändning och vände sig till Carozzeria Touring i Italien som ritade en radikalt annorlunda Interceptor år Jensen.
1961 byggde Porsche den här prototypen för det började bli dags att ersätta den nu föråldrade 356:an, Porsche 965 hette den och skulle vara en fyrsitsig GT vagn med motorn bak. Fronten behölls, bakdelen modifierades till det bättre och några år senare hade Porsche 901 premiär. Fast den fick ju som bekant rätt omgående byta namn till 911.
Volkswagen har alltid haft stora resurser i sin experimentavdelning, väldigt många av deras alster har dock hamnat antingen i papperskorgen eller direkt in på deras eget museum. Där står bland annat dessa två skapelser som kallas för EA266 och EA276 som båda togs fram under 1969 som förslga till en modern sub-compact. Japanerna var på intågande med små billiga bilar och det gällde att möta konkurrensen fort. Av dessa två var för sig blev det inget av men tillsammans kan man se att detta till slut kom attt bli Volkswagen Golf
Även citroen laborerade med en modern sub-compact i början av 70-talet, flera av dessa Citroen prototyper byggdes men projektet skrinlades. Fast inte riktigt, konceptet såldes till Rumänien där den senare dök upp inder namnet Oltcit. Och i en senare rockad runt 1984 så började man hemma i Frankrike bygga Oltciten och sälja under namnet Citroen AXEL.
1971 gjordes ett förslag som mekaniskt skulle baseras Renault 16 men i större format. 1978 kom sedermera Renault 18 i denna storleksklass men med lite modernare linjer. Dock så går tankarna mer till Leylands Princess som hade premiär 1975 när man ser den här.
Michelotti gjorde mycket deisgnjobb åt Triumph, denna färdiga prototyp visades 1971 och året efter sattes Dolomite i produktion fast den kom att se något annorlunda ut. Grunddesignen kom dock inte att kasseras för den fick ett nummer större kostym och blev Fiat 131/132
1975 hade Daf fått klart sin nya moderna modell 77 för premiärvisning. Men sen sågs 77-an aldrig mer för Volvo köpte upp Daf och denna kom då istället året efter heta Volvo 343.
Även Australien behövde en inhemsk småbil, Denna Holden Nova är omissigenkännligt ett derivat på Opel, eller mer en Vauxhall Astra och togs fram 1983. Dock kom den aldrig till skott utan man vände sig till Nissan och sålde deras Pulsar/Sunny under namnet Holden Astra, som senare byttes ut mot Toyota Corolla som då fick namnet Holden Nova.
1989 siktade Porsche på marknaden för lyxiga sportsedaner, men projekt 989 föll inte väl ut, tiden var inte mogen för en fyrdörrars sport-Porsche, det skulle dröja 20 år innan man provade igen och fick en succé med Porsche Panamera
Skoda kom med ett nytt designtänkande med sin något assymetriska modell Skoda Roomster 2006. vacker kan den knappast kallas men ansågs av motorpress och andra som annorlunda och nydanande. Eller vänta nu? I en förvaringslokal utanför Moskva så står den här prototypen vid namn 2139 Arbat som gjordes av AZLK-Moskvitch redan 1987...