Landkrabba i Sydney, Austin 1800
I Australien gjorde man en egen fortsättning på BMC ADO17 landkrabban. Med ny front och akter hette den Austin Tasman och Kimberley
Austin Lancer och Morris Major var australifierade Morris Minor, dock baserade på den lyxigare Wolseley 1500-karossen
Austin A95 Westminster blev Morris Marshal.
Austin A40 tourer var en annan Australienspecialare
Hartnett var bilen som kunde blivit något. En billig folkbil, framhjulsdriven med egenproducerad motor. Framtagen av fd Holdenchefen Laurence Hartnett. Dock blev det bara en blygsam produktion av Hartnettbilen i början på femtiotalet.
När Hartnetts egen bil fallerade, startade han sammansättning av Lloyd, men det blev itne heller någon framgång.
Chrysler var väletablerade i Australien, och Valianten blev mycket populär. Men dom såg inte riktigt ut eller hette som vi är vana vid. Här är VC Prestige 1966
Valiant fanns ju givetvis som 'ute' också, Wayfahrer hette den.
Och tuffa Valiant Charger var en helt unik Australienmodell.
En period monterade man Citroën DS utanför Melbourne. Dessa kallades för Citroën Parisienne
Ascort 1300 var baserad på Volkswagenekanik och rätt hårt trimmad 1300-motor. Blev ingen framgång och bara 19 bilar skall ha gjorts 1958-60.
Regent motors satte ihop DKW-bilar en kort period runt 1939. Kriget omöjliggjorde fortsatta leveranser.
Ford Falcon var bredvid Valiant en folkbil på sextiotalet. Också dom såg lite annorlunda ut än hos oss.
Australiensiska Falcon evolverade långt förbi dess amerikanska ursprung, och kom att bli en långkörare. Falcon hängde med ända fram till 2016.
Och 1970 kunde man få en Falcon Superbird
Rootes bilar sattes också ihop i Australien, med lite märkliga blandningar. Hillman Hunter såldes liksom en Hunter Royal som då motsvarade Singer Vogue.
Volkswagen Country buggy var ett het eget nyttofordon som inte fanns någon annanstans.
Standard Ten hette Vanguard Cadet
Trotjäanren Valiant efterträddes av... Mitsubishi!
En övergångsperiod hette dom Chrysler Sigma.
Och lite exotiska importer, Skoda 1000MB lät för trist, så i Australien döpte man den till Skoda Sabre
Australien var största exportmarknaden för Japanska Prince Gloria
Hela fortbolslaget får plats i nya Subarun. Japanska bilar etablerades sig snabbt på kontinenten.
Saab 99, the well built Swede
Volvo 144, 1968, såldes via Regent Motors, dom som tidiagre sålde och satte ihop DKW.