Singer 1500:
Vansinnet började redan vid första utrop, en beskedlig Singer 1500 Roadster , cirka 1951, klart mogen för helrenovering. Artcurials uppskattade pris låg rimligt till i intervallet 200-800 euro, men slutpriset blev ändå 10 728 euro!
Delahaye Type 42 1911:
Efter att ha tjänat ut som herrskapsvagn hade denna franska lyxbil byggts om till lastbil, förmodligen för en fransk bonde. Gick för 25 032 euro, drygt åtta gånger högsta uppskattade pris.
Talbot Lago T11 Cadette Berline – cirka 1936:
Många av bilarna på auktionen var papperslösa varför årgångarna var uppskattade. Detta hindrade inte köparen att bjuda upp denna vackra Talbot till 19 668 euro – 5 ggr uppskattat pris.
Talbot Lago T120 Coach – cirka 1936:
Denna Talbot hade en ännu elegantare kaross än den föregående och gick därför för 23 849 euro, 6 ggr uppskattat pris.
Voisin Type C7 berline de voyage Louis Gallé 1925:
Gabriel Voisin var flygpionjären som gick över till bilar. De bilar han byggde tillhör den franska kulturskatten vílket kan förklara att detta objekt klubbades för 73 904 euro, fyra gånger estimerat pris.
Delahaye 235:
Något årtal uppgavs inte för denna Delahaye 235 med kaross av Chapron, men det hindrade inte köparen att bjuda upp den till 119 300 euro, säg 1,2 miljoner svenska pengar!
Citroën Type C 5HP Torpédo 1924:
Denna lilla Citroën var tidigt en omtyckt samlar- och hobbybli. Den är inte direkt sällsynt och man undrar om köparen visste något vi andra inte kände till eftersom han var beredd att betala 23 840 euro för detta exemplar med stort renoveringsbehov.
Facel Excellence 1960:
Facel-Vega var en eurokanare – så kallades europeiska lyxbilar med V8:or från USA. Denna fyradörras hardtop såg jämförelsevis bra ut trots att den i likhet med de andra bilarna inte ens var tvättad före visningen. Klubban föll på 143 040 euro.
Porsche 356C:
En mycket otvättad Porsche 356 SC av det goda året 1963 för 89 400 euro. Eftersom nu barn finds blivit etablerade och accepterade i Europa är det troligt att inte heller den nye ägaren kommer att tvätta den.
Hispano Suiza:
Now we’re talking serious money! Superexklusiv Hispano Suiza H6B 1925 med fransk kaross klubbades för 572 160 euro, det motsvarar väl priset för en bra villa i en mellanstor svensk stad.
Ballot med kaross från Chapron kallad Berline de Voyage såg väl inte så där extremt upphetsande ut och därför stannade den på 29 800 euro – bara en fördubbling av uppskattat pris. Årtal saknades.
Berliet associeras med lastbilar och hade byggt denna lilla papperlösa taxibil vars årgång bedömts till 1926/27. Fullständigt namn var Berliet VIGB
10HP Taxi Coupé-Chauffeur Landaulet. Uppskattades till mellan ett och två tusen euro, men klubbades för 23 849 euro!
Audi Front 225 Cabriolet med troligt årtal 1936:
Typiskt tysk vagn från Auto-Union där den var någon sorts korsning mellan tunga Horch och framhjulsdrivna DKW. Kanske kom den till Frankrike som stabsbil för Wehrmacht. Slutpris 57 216 euro.
Delaunay Belleville VL8 limousine c:a 1932:
Tung, trygg och tråkig från ett franskt pionjärmärke tiodubblade denna Delauanay förväntat pris - klubbslaget gjordes vid 50 064 euro,
Talbot M67 11 Six, cirka 1928:
I Baillon Collection fanns flera franska Talbot som har sitt ursprung i det engelska märket Talbot, och inte tvärt om som många tror. Här har vi en 11 Six cabriolet med tämligen USA-inspirerad kaross. Pris: 36 952 euro.
Talbot Lago Baby T15 LB c:a 1950:
Trots namnet en ganska stor bil i klassen snabba landsvägslok. Ett relativt svårt renoveringsobjekt som ropades in för 42 912 euro – mer än tio gånger utropet.
Panhard et Levassor Dynamic X76 Coupé Junior c:a 1936:
Inte mycket junior över priset, 56 074 euro, men så handlar det om en även för franskt bilbyggande mycket säregen skapelse från den strömlinjeepok som Chrysler startade 1934 med Airflow. Den franska bilen var än mer extrem, vissa hade ratten i mitten.
Delage D8 c:a 1930:
Delage var ett av de finaste av de många märken som funnits i Frankrike. Denna D8 var daterad till omkring 1930 och hade kaross typ Coach från Autobineau. Klubbades för motsvarande en och en kvarts miljon svenska kronor.
Talbot Lago T26:
Saoutchik byggde 1948 den extrema karossen till denna Talbot Lago T26 Cabriolet. Som gjord för att glida på Promenade des Anglais i Nice men först efter en totalrenovering som den nye ägare förhoppningsvis har kvar pengar till efter att han ropat in denna klenod för runt 7,5 miljoner svenska kronor. Har tillhört egyptiske Kung Farouk.
Lorraine-Dietrich:
Bortglömd bil av bortglömt märke som dessutom förnedrats genom att byggas om till lastbil,en Lorraine-Dietrich B3-6 som tillverkats omkring 1929 i Alsace. Klubbades bort för svindlande 131 120 euro fast uppskattat pris var högst
35 000 euro.
En inte ombyggd bil från tillverkaren i Alsace, en Lorraine B3-6 torpédo Grummer som kostade sin nye ägare 53 640 euro, ett fynd jämfört med den till lastbil ombyggda märkeskamraten.
Ännu en Talbot Lago T26 med Saoutchik-kaross men här en Grand Sport 1949. Att karossen totalt rasat ihop bekymrade inte högste budgivaren som ropade in det hela för motsvarande 17 miljoner svenska kronor. Hoppas han har några miljoner kvar för en seriös helrenovering eller också anser han att bilen orörd är ett konstföremål i sig själv.
Jämförd med utrop 46 var denna Talbot Lago direkt billig – den kostade bara motsvarande 4,2 miljoner svenska pengar. Även här hade Saoutchik en gång i tiden byggt karossen.
Delahaye 235: En Delahaye 235 coach Chapron 1952 var i jämförelse med de föregående utropen rena fyndet för 107 280 euro men då hade förstås inte förfallet gått så långt ännu. Någon oförstående person hade kanske lagrat den inomhus. Ställ ut den under bar himmel i ett fuktigt klimat så stiger den säkert i värde till nästa auktion.
Packard Eight: Här är i alla fall en bil man kan relatera till. En hederlig Packard Eight convertible 1938. Mer än lite småfix kvar men ändå blev vinnande bud
29 800 euro.
En inte helt hopplös Jaguar S-Type 3,4 ropades in för småpengar i sammanhanget, nämligen 25 000 euro men det var ändå fem gånger uppskattat pris.
Med motorhuven karaktäristiskt öppen står den häftigaste modellen i SAAB/Fiat projektet Platform Four. Det är en Lancia Thema 8.32 som var bestyckad med en motor från Ferrari. Den var nog den enda bil på auktionen som såldes under ursprungligt nypris – den gick för 8 334 euro.