En skål från bakluckan i BMW 1600/2.
Audi 100 hette 5000S i USA, och så här mycket bagage tyckte man att man att det gick att trycka in i den.
Inte fullt lika mycket rymdes i Fuldamobil... Här är den holländska varianten, Som hette Bambino 200.
Plymouth Cricket var en Hillman Avenger som bytte namn när den korsade Atlanten. Det blev en ganska kortlivad modell i nordamerika som såldes åren 1971-73.
En rejält mycket större kombi, Oldsmobile Super 88 Fiesta wagon på mässa 1957
1970 kom GM:s bilar med en klyftig baklucka, den försvann nämligen helt när den öppnades. "clamshell" kallas den. Här från Chevrolet 1971, i annons speciellt för polisen. Ett detektiv-team sattes genast på att försöka återfinna bakluckan.
Opel Rekord Caravan, handelsresandens bästa vän 1959
En långt mindre praktisk Opel, men bra mycket tuffare. Sportbilsstudie från Frua baserad på Opel Diplomat 1971
Utflykt med Ford 17M Taunus Turnier, med de egensinniga bakljusen upptill som försvann på ett tidigt stadium.
Citroën B11 Commerciale var en av de första kombibilarna med riktig baklucka när den kom 1938. Den upphörde att tillverkas vid krigsutbrottet och kom sen tillbaka en kort period på femtiotalet. En föregångare, som rymde en otrolig mängd bagage.
Fiat 124 kombi, eller giardinetta som italienarna kallar dem.
Klassikers Carl Legelius blev så inspirerad av paret i BMW:n att han måste prova själv. Ingen ville dock göra honom sällskap.