Första bilen som kördes över 100km/h kom från Belgien. Den var döpt till La Jamais Contente och var eldriven. Året var 1899.
En annan tidig Belgare, en FN voiturette från 1901
FN, Fabrique Nationale är kända som vapentillverkare, men mellan åren 1899-1935 gjorde man också bilar. Den här är en FN 1400 från 1929 med cabriolet fauxkaross från Walch.
Sportig FN 1300S roadster från 1925
FN gjorde också motorcyklar, här en M60 från 1925, i bakgrunden en FN 1400 från 1930 med lite säreget karosseri.
Sista modellerna från FN kallades Prince Badouin, den här från 1935.
Nagant var också en vapentillverkare som byggde bilar. Märket existerade mellan 1900 ochj 1928, den här 1000C tourern är från 1923.
Nagant köptes tillsammans med Excelsior upp av Imperia i slutet av 1920-talet. Den här Imperia 1100SS är från 1932 och har en hel del gemensamt med Nagantbilarna.
Lite senare under 1930-talet gick Imperia samman med Minerva, och blev med det den enda personbilstillverkaren som fanns kvar i Belgien. Man byggde Adlerbilar på licens och TA-8 från 1949 var baserad på dessa.
Och då kommer vi till Belgiens främsta bilmärke, lyxiga Minerva från Antwerpen. Den här grandiosa tourern är från 1911.
Slidventilsmotorer efter Knights patent gav en tyst gång och Minervas var mycket uppskattade bland kungahus och aristokrati i Europa. Det här är en model KK från 1914 med påkostat karosseri.
En Minerva KK från 1918 med sommar och vinterkaross. Ovanligt nog byggde Minerva ofta egna karosser till sina bilar.
Den här Minervan har dock en kaross från Van Den Plas, en karossmakare från Bryssel, vars brittiska filial är mera känd idag. Det här är en Minerva type OO från 1921.
Minerva type AL hade en rak åtta på 6,6 liter med dubbeltändning, fortfarande en slidventilsmotor. Årtalet är 1930 och karossen kommer från Ostruck.
Men med global finaskris och elände gick det knackigt att bygag lyxbilar. Minerva M4 1934 var en mer modest bil som inte heller blev nån framgång. Strax efter slog man sig ihop med Imperia och några år senare var Minerva förpassat till historien.
På femtiotalet återuppstod Minerva ett tag genom att sätta ihop Standard Vanguardbilar licenstilverka Land Rover åt armén.
En Minervakonkurrent, Belga Rise. Desa lyxbilar producerades i Haren 1929-35, troligtvis. Produktionen verkar varit mycket blygsam och inte mycket är känt om dom. Motorn i denna BR-8 kom från Minerva.
Fondu var en stor och välbyggd bil, men märket var tämligen kortlivat. 1906 till 1912 byggdes dessa i Bryssel.
Likaså blev Hermes inte heller någon framgång. Detta var ett slags italiensk-belgiskt samarbete och dom byggdes i Liege, av Italienska arbetare. Detta pågick mellan åren 1906 och 1909, bilen här är dock daterad till 1912.
FN Tricar är egentligen baserad på en trehjulig motorcykel. Den kom för militärt bruk före krigsutbrottet. Efter kriget byggdes ett mindre antal sådana här täckta tricars av FN, denna från 1947.
Ett av få moderna exempel på belgiska bilar, Gillet Vertigo. Dessa byggs både för bana och för gata, på beställning och första Vertigon visades 1992.