Det börjar med ett handslag och 50 000 kronor - vår italienska sportvagnssommar kan inledas!
Tackar, en massa delar ingår! Men de ska väl inte behövas?
Första turen: två kilometer. Svajig bensinpump orsaken.
Snart fixat, vilken superskön körupplevelse! Som en blandning av Alfa och Mercedes på något vis.
Dyrbart detaljarbete avslöjar klassen.
2000 betyder tvålitersmotor på 131 SAE-hästar.
Dubbla askkoppar - ett måste!
Glappa styrleder hör till det första vi tar tag i.
Två nya för 300 kronor fick vi tag på hos en Lancia-entusiast.
Det är mycket som är lätt att komma åt tack vare boxerkonstruktionen. Här ställer vi in brytarspetsavståndet.
Fönstervevmekanismen är i krångligaste laget. En vajer gick av och krävde byte. Det blev ganska bra...
Sladdriga gamla fast bälten. Original men krångligt. In med rullisar fram och bak!
Första långresan inleds med en tjuvkoppling.
...som sedan följs av elektriskt totalhaveri i beckmörker.
Bärgning i natten till...
...Rulle på Bildepån i Södertälje som har nattöppet och som tjuvkopplar en gång till. Rejält!
Det var tändlåset som var boven, med det förbikopplat funkar det bättre än det ser ut.
I nummer 10/2008 kan du läsa om Sverigresan längs södra västkusten med Betty, en succé. Här på Italienska vägen i Båstad.
Betty är en riktig milslukare; snabb, bekväm, stabil.
I Båstad passar en Lancia extra fint.
Nu har vi bytt ut träpanelen mot krymplackad metall, det är original!
Så var det dags för verkstadsbesök igen. Laddningen har gett upp i Strömsnäsbruk. Trevlig verkstad...
...med trevlig kundkrets, verkar det som.
En bra grej med generatorn är att den sitter bra till. En dålig grej med generatorn är att den inte funkar.
Lancian dumpas i Jönköping med vidare befordran till Mullsjö.
Gösta Alvarsson, Fiatkunnig kompis tar ur generatorn och försöker felfinna.
En lossnad mutter visade sig märkligt nog inte vara felet.
Men lösningen blir Elektriska Laddstationen i Jönköping som helrenoverar för en femhundring och på rekordtid!
Vilken profil, vi saknar redan vår Lancia!
Arrivederci Betty! Vår Lancia lämnar oss en grå decemberdag, tack för den här tiden!