Svenska Alfaägare har genom åren fått uppleva så många byten av försäljningsorganisation att de knappt går att räkna. Men numera är faktiskt agenturen åter i fabrikens kontroll och annonsen från 1970 har fått relevans igen.
Förenade Bil satsade på teknikvinkeln när 2000-modellen skulle säljas. Man litar på läsarens tålamod när man lovar en fortsättning på utredningen i nästa nummer.
Inte ska man väl behöva betala så mycket som 20 000 kronor för en ny bil, menar Fiat och erbjuder två fullgoda alternativ i form av 128 för 14 5000 och 124S för 16 500. Då får du råd att tanka fullt också!
Det började i USA med annonseringen för Volkswagen där man inte hymlade med att bilen var liten, svag och tysk. Men billig och pålitlig. . I Sverige hängde Renault på och lanserade R4 som Skrytbilen, ironiskt menat. Stilen är redan etablerad när Ford 1970 försöker sälja in Escort på detta antivis. Men det är bara i rubriken som den är trist, trång och tråkig. Sedan kommer motargumenten och till slut kommer man fram till att enda nackdelen är att den är svår att få tag i och att Escort är dyr som begagnad.
Intressant frågeställning i annonsen för Peugeot 504. Men det skulle dröja ytterligare drygt tio år innan man tog tag i sin gubbe-med-hatt-image på allvar.
Ett stort bagageutrymme kan också användas för oegentliga syften. När ett par bovar fick nys om hur rymlig Renault 16 var det inget snack om vilken bil som skulle användas vid nästa stöt. Men de åkte fast. För fortkörning – eftersom de hade valt en bil med TS-motorn. Reklamen var verkligen roligare förr!
Saab V4 hade klarat sig bra i besiktningsstatistiken och dessutom skördat framgångar i rally – klart att det borde vara världens pålitligaste bil.
Även Volvo vill delge det finurliga med sin teknik, in i minsta detalj. Och 1970 fanns det faktiskt kunde som lyfte på huven innan de bestämde sig för att slå till på en ny bil!
Volkswagen försöker få reklamen att låta som ett välmenande råd. Annonsering för begagnade bilar tyder på stora lager.