Tre generationers Rover V8 på jakt efter mer soppa...
P6-modellen kom med V8 1968 - och blev en succé. Detta är en -73:a.
Rover P6 delar flera konstruktionslösningar med Citroën DS och var mycket avancerad för sin tid. Men looken är traditionell.
Ventilationsrutor i bakdörrarna.
V8-motorn på 3,5 liter är en Buick-konstruktion från början.
Rymligt lastutrymme under aluminiumlucka. Reservhjulet kan även placeras ovanpå luckan, om originaltillsatsen "Spare wheel kit" nhar köpts till. Eftertraktat knastillbehör.
1976 kom efterträdaren till P6 - den supersnygga 3500 SD1.
Med femdörrarskaross och drag av Ferrari Daytona drog den blickarna till sig.
Avantgardistisk interiör med snygga detaljer. Tyvärrr var inte kvaliteten på de första SD1:orna något vidare och modellen fick snabbt dåligt rykte.
Samma V8 som i P6, dock rejält strypt i Sverige på grund av dåtida avgasregler.
2004 kom den sista (?) Rovern med USA-V8 och bakhjulsdrift. Rover 75 med Ford Mustang-motor på 4,6 liter.
Endast 883 exemplar (varav en del med MG-emblem) byggdes innan fabriken gick i konkurs 2005.
Interiören är klassisk, inte alls lika framåtblickand som på P6 och SD1.