Bild
Nästa artikel

Bildspel: Diskret muller

8 juni 2010

Tre generationers Rover V8 på jakt efter mer soppa...

P6-modellen kom med V8 1968 - och blev en succé. Detta är en -73:a.

Rover P6 delar flera konstruktionslösningar med Citroën DS och var mycket avancerad för sin tid. Men looken är traditionell.

Ventilationsrutor i bakdörrarna.

P6:ans interiör.

Finlemmade detaljer.

V8-motorn på 3,5 liter är en Buick-konstruktion från början.

Rymligt lastutrymme under aluminiumlucka. Reservhjulet kan även placeras ovanpå luckan, om originaltillsatsen "Spare wheel kit" nhar köpts till. Eftertraktat knastillbehör.

1976 kom efterträdaren till P6 - den supersnygga 3500 SD1.

Med femdörrarskaross och drag av Ferrari Daytona drog den blickarna till sig.

Avantgardistisk interiör med snygga detaljer. Tyvärrr var inte kvaliteten på de första SD1:orna något vidare och modellen fick snabbt dåligt rykte.

Vi snackar 70-tal!

Samma V8 som i P6, dock rejält strypt i Sverige på grund av dåtida avgasregler.

2004 kom den sista (?) Rovern med USA-V8 och bakhjulsdrift. Rover 75 med Ford Mustang-motor på 4,6 liter.

Endast 883 exemplar (varav en del med MG-emblem) byggdes innan fabriken gick i konkurs 2005.

Interiören är klassisk, inte alls lika framåtblickand som på P6 och SD1.