DAK:s ordförande Bengt Abrahamson introducerar Håkan Wikander från Håtunaholm, som snart skall spränga publikens trumhinnor genom att starta sin Merlin V12, en motor tillverkad av Rolls-Royce som drev flygplan som Spitfire och Lancaster men också stridsvagnar och kraftverk.
Många minns den till salu på DAK-marknaden, men det var Sune Förnebäck från Årsunda som slog till och snabbrenoverade denna Humber Hawk 1951 som stått stilla mer än 30 år i ett falugarage.
Ingen gate-crasher utan också en engelskbyggd bil. Kenneth Collander från Morbygden utanför Falun kom med den fjärde högerstyrda Volvo P 1800 ur den första serien byggd av Jensen i West Bromwich. Han har några till och överväger starkt att bevara detta exemplar i slitet men fungerande fyndskick.
En Cortina GT övertygande förklädd till Lotus-Cortina, men ingen förfalskning för ägaren hade låtit originalemblemet sitta kvar på bakluckan.
En Vauxhall Victor av andra generationens första utförande är inte helt utrotad - detta fina exemplar stod rätt ensam i Vauxhallsektionen.
Denna Triumph Herald 1200 Coupe är inte en cabriolet med hardtop utan en fabriksbyggd coupé. Ägaren berättar att taket ändå är lätt att skruva av och det förmodligen är värt lika mycket som resten av bilen eftersom det är mycket eftersökt av ägare äkta eller ombyggda Herald "cabbar".
I raderna av låga Jaguarer stack dess urmoder Flying Standard 1937 upp som ett historiskt monument. Under skalet är den en Jaguar 1½ Litre som trivs där och inte vill ut.
Till en början fanns Jaguar XK120 endast som roadster, Det här exemplaret är ombyggt av den svenska importören till cabriolet med fodrad sufflett och sidorutor i glas innan fabriken började tillverka sin egen motsvarande Drophead Coupe.