Bild
Nästa artikel

BILDSPEL: Mazdas logo 90 år_admin

7 februari 2011

<b>Mazda företagslogotyp 1936</b> Så här såg Mazdas första registrerade företagslogotyp ut när biltillverkningen startade 1936 med en liten öppen trehjulig lastbil. Men var kommer då namnet Mazda egentligen ifrån. Jo, onekligen kan man se en viss likhet med grundaren Jyujiro Matsudas efternamn. Men denna enkla förklaring är faktiskt inte hela sanningen. Ahura Mazdah var vishetens, intelligensens och harmonins gud i den allra tidigaste persiska civilisationen.

<b>Mazda varumärkessymbol 1936</b> Mazda började även använda den här varumärkessymbolen 1936, vilken har inspirerats från Mazdas hemstad, Hiroshima, där Mazda fortfarande har sitt internationella huvudkontor. I mitten av logotypen finns tre stiliserade M, som symboliserar ”Mazda as a motor manufacturer”. Vingarna på båda sidorna visar på Mazdas mobilitet och förmåga att nå nya högre utvecklingsmål. Både den nya företagslogotypen och själva varumärkessymbolen introducerades samtidigt för att alla skulle veta att Mazdas rötter finns i Hiroshima.

<b>Mazda varumärkessymbol 1959</b> Introduktionen av detta klassiska “M” som varumärkessymbol skedde samtidigt med att Mazda startade tillverkningen av sin första personbil 1959. Bilen kallades för R360 coupe och var en liten tvådörrarskupé med en bakre panoramaruta, som tydligt bröt av från konventionella bilar och redan då visade något av Mazdas framtida tankegångar när det gäller personlig och spännande design.

<b>Mazda företagslogotyp 1975</b> 1975 bytte Mazda företagslogotyp till den här, där Mazda skrivs med små bokstäver, förutom d:et. Idag, efter 35 år, är denna företagslogotyp fortfarande lika aktuell.

<b>Mazda varumärkessymbol 1992</b> 1992 kom en ny varumärkessymbol, som både innehåller Mazda-vingarna, en sol och en inre cirkel av ljus. Det är dock inte så lätt att se, symbolen får anses ganska intetsägande. Det insåg Mazda som bytte symbol redan …

<b>Mazda varumärkessymbol 1997</b> Den här varumärkessymbolen introducerades i juni 1997 och innehåller även Mazdas företagslogotyp i blått. Den nya varumärkessymbolen beskriver Mazdas ”M” med ett V-tecken, vilket symboliserar Mazdas strävan att likt utbredda vingar nå högre framtida höjder. År 2000 förstärktes dessa Mazdas kärnvärden med introduktionen av Zoom-Zoom begreppet för att uttrycka den känsla av rörelse som finns i varje ny Mazdabil. Luddigt? Jo tack.