Bild
Nästa artikel

Bildspel: NEC Classic Motor Show

8 juni 2010

Få engelsmän hade sett en Volvo Carioca tidigare men nu hade de chansen. Influerad av Chrysler Airflow byggdes den 1936 i 500 exemplar. Detta hade stått i många år på ett museum i USA men nyligen köpts av en engelsk Volvosamlare.

I engelska Saabklubbens monter ställde Peter Briggs ut sin Sonett från 1967 som sålts ny i USA. Via Schweiz hade den slutligen hamnat i England.

En av 1930-talets vackraste engelska bilar: SS 1 Tourer från 1935, föregångaren till Jaguar. Under huven sitter en sidventilsexa från Standard och bromsarna är mekaniska.

Austin Allegro har det drivits en del med genom åren - så till den grad att den fått kultstatus. Mest eftersökta varianten är Vanden Plas 1500 med läder, valnöt och krönt grill. Fast den hette inte officiellt Allegro.

Jensen GT var en täckt variant av Jensen-Healey. Den byggdes i 509 exemplar 1975/76. På begäran meddelas att den varken har motor från Vauxhall eller kaross av plast. Lotus och plåt är rätt svar.

Den i deckare ofta förlöjligade bykonstaplen fick på 1960-talet byta ut trampcykeln mot en patrullbil som kallades Panda Car fast den inte var svart och vit. Vanligast var Morris Minor och en sådan ställdes ut av Klubben för Bevarande av Polisbilar.

Utställare är märkes- och modellklubbar som det finns gott om i England samt företag som riktar sig till gammelbilshobbyn och de är också många.

Rochdale Olympic från 1960-talet hade mekanik från BMC och var en av många byggsatsbilar som såldes på 1960-talet. Med 60 hk och en tomvikt under 700 kg toppade den lätt 160 km/h.

Daimler Corsica convertible - ett hemmabygge. Men hemma var Jaguarfabriken! Den byggdes 1996 på X300-plattform som en stilstudie utan planer på tillverkning. Synd, för det är en fantastiskt vacker bil!