En 1963 års VW 1200 har vinterparkerats utanför en radhuslänga. Bubblan verkar renoverad till fint originalskick men jag skulle då helst velat se den parkerad under ett tak. Kromgodiset på framskärm, sidoruta och den lilla registrerings skylten pekar mot visst customintresse vilket inte blir fel på den här bilen. Men varför har ägaren låtit ena bakhjulet gå till platt utförande?
Sista årsmodellen brukar vara de bästa och här en av första generationens Golf. Det är en GL i bra skick utan synlig rost, fotat i en by strax utanför Östersund. 1983 var en brytning då även Golf Typ II kom in i nybilshallen och denna silverfärgade kanske såldes med starkt reducerat pris. 7 ägare och 14 963 mil säger Transportstyrelsens webbsida. Det här Golfen är garanterat en riktigt bra vinterbil.
En rejält bruksad 1980 Golf GLD Med sitt halvsolkiga yttre tyder det på många mil och lite omsorg men äldre dieslgolfar går billigt. I Jämtland är äldre Golfar inte en direkt ovanlig syn på vägarna och den här rullar nog på ett bra tag till. För trots småusla prestanda och ingen direkt raketfart så är det en hög överlevnadsprocent på diesel drivna ”Golfettor” eftersom dessa är populära som pendlarbilar.
Parkerad på en hyreshusparkering några kilometer utanför Östersund hittades en VW Jetta från -81 Den är påställd och i trafik, dessutom är den utrustad med hyggliga vinterdäck vilket pekar på den går som en billig vinterbil. Fri från synlig rost tyder på ett rätt anständigt liv trots dryga 18-tusen mil på mätaren och brukandet på vintern. Jettan var en rätt beige bil som här dock har piffats upp med stripes, helt enligt 80-talets bildesign.
Saab 90 -87. Saabs pensionärs-racer, avställd 2010-06–09 med vägmätarställning 7 341mil och fyra ägare (hur många av dessa är bilhandlare?). 90 var en modell i gränslandet mellan 99 och 900 som varit helt död på begmarknaden, men som skulle passa perfekt att köra in med på Träffpunkt 80. Den har snygg färg dessutom.
Opel Kadett -71. Rallysvängen och rosten har tagit de flesta men den här står trotsigt kvar med platta däck på en hyreshusparkering i Östersund. Avställd 1995-08-29 och med bara 6ägare kan det innebära ett gott grundskick. Slotmagsen som var så rätt på bland annat Oplar under 70–talet sitter fortfarande på och den här skulle säkert många vilja försöka rädda.
Ford Fiesta 1981 med extra av allt hittad övergiven på en industritomt. Fiestan ser inte direkt rutten ut och originalutrustningen med taklucka, spoilers och stripes pekar på en annan köpgrupp än ”PRO-gänget” där dessa bilar oftast hamnade. Fast stötstångsmaskinen på 1,1 liter blev ju inte mer häftig för ett fartglatt yttre. 9 ägare enligt Transportstyrelsen och avställd 2010-05-08
På personalparkeringen vid en industri i Östersund står en trogen Volvo 142 1970 och väntar på sin ägare. Det är helt klart en riktig överlevare med bara 6 ägare och i trafik. Lite lacksläpp på förardörren och bakskärmens överkanter tyder på den är omlackerad men är i övrigt i gott bruksskick. Vintertid i Östersund körs och existerar det fortfarande en del Volvo 140 och även Amazoner.