Kompakt med Alfor vid ingången till Artcurials monter.
Även en Renault Ondine licenstillvekad av Alfa-Romeo fanns i samlingen – den är nog i det närmaste bortglömd. Ondine var en sorts lyxupplaga av Dauphine med all alla attribut från Gordini fast med standardmotorn. Klubbades för sensationella 14 304 €, måste ha varit en av få överlevare.
På motorluckan fanns ett diskret emblem ”ONDINE-AlfaRomeo” där tyvärr sista bokstaven fallit bort – förmodligen svårt att hitta ett helt.
En modell jag aldrig sett i verkligheten förut – Alfa Romeo 8C Spider. Denna öppna variant av superbilen 8Competizione var den sista i den serie om 500 exemplar som 2010 tillverkades hos Maserati för Alfa-Romeos räkning. Vår italienske samlare hade sett till att få ett fabriksintyg på att det var den sista bilen.
Till bilen hörde en hardtop men den hade nog aldrig monterats - bilen har bara gått 104 km! V8:an på 4,7 liter och 441 hk kommer från Maserati. Artcurial uppskattade värdet till 180 000-220 000 €, men bilen förblev osåld.
En Giulia Super från 1968, alltså av det första utförandet, är en favorit bland många Alfisti, vilket avspeglades i priset 35 750 €, mer än 10 000 över uppskattat högsta pris.
Två Bertonekupéer – båda racepreppade. Den lejongula kommer från stall Autodelta med tävlingshistoria från tiden på Zandvoort och Silverstone, vilket hjälpte den upp till ett hammarslag på 328 992 €. Den rödvita är en äkta GTA 1300, men utan särskild racinghistoria från tiden. Trots en perfekt och autentisk renovering blev den osåld.
Samlaren hade en viss förkärlek för den lilla Giulietta Berlina – denna 59:a är en av fyra på auktionen. En drömbil för samlaren – välskött lågmilare från soliga Sicilien. Gick för i sammanhanget mycket modesta 10 132 €, under uppskattat pris.
Ingen kitbil i retrolook utan en replika av klassiska 6-c 1750 Gran Sport från 1930/32. Replikan tillverkades 1966/68 i 92 exemplar med Alfa Romeos välsignelse av Zagato, givetvis med mekanik från Alfa. Detta exemplar med känd historik var välskött och i en unik färgkombination. Priset 56 024 € kan verka högt men stämmer förbluffande överens med Artcurials uppskattade värde.
Sämst i skick var denna till kombi ombyggda Giulia Super men troligen den mest sällsynta bilen i samlingen. Några olika karossmakare byggde om modellen till kombi, bland annat för den italienska trafikpolisen, men denna byggd av Giorgetti sades vara en one-off. Förmodligen hade den bärgats efter många år på en skrot.
Taket hade ruttnat bort runt det korta soltaket av dukmodell. I auktionskatalogens användes den franska termen Familiare för kombi men det framhålls nästan maliciöst att det på italienska heter Promiscua.
Bästa sidan till men något vackert bygge är det knappast.
Bakom Giulietta Spider Veloce från 1960 skymtar vi en brun 1900 Berlina och tre Giulietta Berlina samt längst bort en vit 2000 Berlina från år 1960.
En närmare titt på den bruna 1900 Berlina från 1953 vid den blå Giulietta Berlina (10 132 €) som är av 1960 års modell.
Modellen 1900 var den första serietillverkade modellen från Alfa Romeo – en elegant Berlina mycket sällsynt idag i sitt tidigaste utförande men klubbades för i sammanhanget modesta 22 648 €.
Mer i skymundan stod modellerna från 70- och 80-talen. Här handlade det om AlfaSud, Alfettor och GTV, de flesta i ett skick som tydde på lågmilare från första ägaren. Priserna blev förvånansvärt höga.
De mesta intressanta i utbudet- en äkta Giulia TZ. Byggår 1965 och auktionens dyraste – klubbades för 955 440 €. Då hade den också känd historik och var autentiskt och perfekt renoverad.
Här en Arna, den modell de flesta Alfisti helst vill förtränga och som Jeremy Clarkson sprängde i Top Gear. Egentligen en Nissan Cherry tillverkad av Alfa Romeo 1983-87 i ett joint venture med Nissan.
Arna igen, men nu från ett annat håll. Kanske inte en modell Alfasamlaren vill ha i alla färger men den klubbades ändå för 4 768 €, förvånansvärt mycket, men många överlevare kan inte finnas i detta skick.
En mycket fin Giulia Super men en 77:a och därför av den minst tilltalande versionen- den utslätade faceliften Nuova och dessutom med dieselmotor! Ropades hem för 8 344€
En fin Alfetta 1.6 från 1978 och – förmodligen sällsyntare - en lika fin Alfasud från samma år, en ägare, 1800 mil och bara lite, lite rost! De gick för 11 334 € respektive 3 576 €.
Men hur gick det för den promiskuösa kombin? Här synas den i alla fall av två intressenter. Om det var någon av dem som bjöd hem den vet vi inte, men den var auktionens sista utrop och gick för 15 496 €.