Bild
Nästa artikel

Bildspel: Säker läsning i nya Klassiker!

8 juni 2010

Volkswagens ESVW1 hade bland annat automatiska säkerhetsbälten.

Volkswagens ESVW1 följde det amerikanska så kallade ESV-programmet.

Volkswagens ESVW1 står idag utställd på Volkswagens museum i Wolfsburg i Tyskland.

Volkswagens ESVW1 hade en fyrcylindrig luftkyld boxermotor på 1 795 kubik.

ESVW var en säkerhetsbil från Volkswagen. Bland säkerhetsdetaljerna märktes den särskilda ansiktsmask som åkte ner i ansiktet på intet ont anande passagerare vid en krock.

Fiat byggde säkerhetsbilar i tre olika storleksklasser. Fiat ESV 2500 var den största.

General Motors ESV hade en helt nykonstruerad kaross med många karossdelar i aluminium och en Oldsmobile V8 som drivkälla.

BMW:s säkerhetsbil skulle kombinera säkerhet och elegans. Men så mycket mer än den här skissen har vi inte kunnat hitta, blev den verklighet?

Amerikanska AMF:s säkerhetsbil hörde till de mer spektakulära. På taket syns en periskopbackspegel. Den enorma stötfångaren var av aluminium och var upphängd i hydrauliska stötdämpare.

1972 var säkerhetshetsen på sin absoluta högpunkt. Amerikanska Popular Science skrev initierat om ESV-bilarna och till skillnad från många andra pressröster så skrev man i artikeln att det skulle ta lång tid innan säkerhetsbilarna blev verklighet.

Opels OSV40 byggde på Kadett C och var en mer sansad säkerhetsbil som ändå hade flera intressanta säkerhetsdetaljer.

Nissans ESV hade periskobackspegel och airbags. Tanken var att luftkuddarna skulle utlösas efter att en radar detekterat att en kollision var förestående.

MGB SSV1 hade periskopbackspegel på taket. låsningsfria bromsar, krockkudde och punkteringsfria däck. Det märklligaste är nog ändå att stötfångarna skulle bli ännu större och mer groteska i den verkliga produktionsmodellen 1974.

Mercedes kallade sina säkerhetsbilar för ESF.

Mercedes ESF 05 byggde på kompaktmodellen men hade mer gummi än medlemmarna i en fetischklubb.

Mercedes säkerhetsbil ESF 05 hade en särskild gardin innanför bakrutan som skulle fånga upp passagerarnas huvuden vid en krock.

Slutet gott, allting gott! En av Mercedes säkerhetsbilar har fått visa vad den gick för. Syftet med alla säkerhetsbilar var förstås att förare och passagerare skulle ha en rimlig chans att överleva en olycka.