Mängder med besökare ville vara med på invigningen av utställningen på Pylonen.
Peter och Sofie Kronsells Austin 850 byggd i oktober 1959 intar en hedersplats på utställningen.
Hans Normans BMC 850 Pickup 1964 får representera den mängd av karossvarianter som Hundkojan fanns i.
Bo Funcke ställer ut sin Morris Cooper S 1965. Han fick också äran att inviga utställningen, vilket han gjorde genom att slå med en halvtumsnyckel på en navkapsel.
Mängder med delar och modellbilar ställs också ut på Vägverkets museum.
Lös- eller hårdkokt hundkoja?
En fram- och en bakram ställs ut tillsammans med en komplett motor. Kanske mer lärorikt än att titta på en hel Mini om man vill förstå dess storhet.
Bengt Svensson ställde ut sin Mini Cooper Picko Edition utanför museet.
Flera Hundkojeägare parkerade sina bilar direkt utanför museet.
En 90-talare till vänster och en Mk I till höger. Ändå så lika.
Observera de stiliga registreringsskyltarna som de utställda hundkojorna fått.
Originaldelar och tillbehör ställs också ut i Borlänge.
Den har Austin Mini Saloon 1988 är vitt berest. Levererad till Belgien, därefter skeppad till Indien. Tre år senare får den 1 000-milaservice i England. Två år senare befinner den sig i Grekland. År 2000 registreringsbesiktigas den i Sverige.
Ser tidslinjen bekant ut? Det är samma text som i Klassiker nr 6/2009. Klassikers Carl Legelius har bland annat hjälpt till med texten till den här vepan.
En tunnel fylld med reklambilder leder besökaren in i utställningen.