Volkswagen Passat påbörjade sin resa uppåt i bilklassamhället. Den blev ett nummer större – och gick att få med femcylindrig motor. Pris från 10 000 kr.
Alfa Romeo GTV6 började inte säljas i Sverige förrän 1983. Men den kom likväl 1981. Det har alltid tagit långt tid för Alfas modeller att nå Sverige. Se på nya MiTo till exempel.
Startskottet för Audis klassresa sköts 1981 när sportiga och snabba Coupé debuterade. Kostade detta år cirka 70 000 kronor.
Fiat Panda introducerades 1980 men kom till Sverige som 1981 års modell. Sista riktiga funkisbilen? Försök hitta en i första utförandet! Pris från 5 000 kr
Ford Escort föryngrades minst 20 år i och med skiftet till framhjulsdrift och halvkombikaross. Årets bil 1981, strax före Fiat Panda och Austin Metro. Pris från 5 000 kr.
Andra generationen 323 bytte bort bakhjulsdriften mot framhjulsdrift.
Mini Metro var bilen som skulle rädda England, för vilken gång i ordningen. Det gick väl sådär …
Mitsubishi var ett nytt bilmärke för Sverige 1981. Och med bilen Colt blev det succé.
Rolls-Royce Silver Spirit är kanske världshistoriens minst eftertraktade modell från Crewe. Men vilket fyndläge för dig som inser att rektangulära strålkastare är snyggt och att stramhet vinner i längden. Pris från 100 000 kr.
Talbot Tagora visade hur en stor europeisk sedan skulle se ut, men det räckte inte riktigt hela vägen fram. Efter tre år lades tillverkningen ner. Pris från 2000 euro i Frankrike
Volvo 244 Turbo förändrade vår bild av Volvo för alltid. Dessutom minskade stötfångarna i omfång för första gången på tio år, istället för tvärtom. Pris från 20 000 kr.