Lite västtyska bilar får plats ocksåp, Messerschmitt och en Lloyd kombi samsas med TRabant.
Och här hittar vi en Volvo PV också.
Kan sägas varit Östtysklands motsvarighet till Opel Blitz, Framo V901.
EMW 340 var en utveckling av EMW 327 som var en förkrigsmodell från BMW. Under skalet var dock inte mycket nytt på 340 heller. Den här modellen fanns 1949 till 1955.
Sovjetlimousin, ZIM-12 från GAZ var föregånagre till mer kända GAZ-13 Chaika.
GAZ M21 Volga är idag en populär modell. Såldes i ringa upplaga i Sverige när det begav sig, desto mer i Finland där man kallade den för "stridsvagn i aftonklänning"
I rakt nerstigande led från Volga M21 ser vi den märkliga Volga 3111. En helrysk lyxbil som visades 1998, kom i produktion runt 2001 och lades ner kort därefter. Det var tänkt att vara en konkurrent till BMW 5-serie, Mercedes och den ligan. Men de ryssar som hade råd med detta valde ändå Mercedes, BMW eller AUdi framför Volgan. Modell 3111 kom att byggas i bara drygt 400 exemplar.
Wartburg 353 var vanlig som polisbil i den här delen av Tyskland förr.
Den här krabaten är en Luaz 967M , amphibiebil från Lutskiy Auto Zavod i nuvarande Ukraina.
DDR:a partidignitärer hade en förkärlek för Volvo, främst då såklart 264TE limousinen.
Lite äldre fordon finns också på museet, det här är en Willys-Knight från 1916
Och en Hanomag Kommissbrot, 1926.
PÅ sin tid vanlig mellanklasslastbil i öst, Robur Garant 1958.
En avdelning är vikt åt brandförvaret i trakten och här står Både Magirus Deutz och IFA-bilar i rött.
Lättare brigadens brandfordon, Barkas.
Brandbefälsbil, Trabant 601 med nummerskylt från Halle.
En stor del av museet handlar ju om Eisenbahn, järnväg såklart. Gillar man modelltågså är Binz ett ställe att botanisera på för här står en hel del av Märklins förlagor.
Lokomotiv från Henschel 1942.
Det här strömlinjeförmade loket är byggt av Machinebau Kiel 1957.
Enormt sovjetiskt ånglok från 1955. P36 var sista serien av ånglok från Sovjet, en bjässe på 260 ton.
Lokomotiv med ångdriven snöslunga i fronten