Troll, Norges försök till biltillverkning i slutet av femtiotalet kom av sig ungefär när det precis kom igång. Fem bilar blev det plus denna som sattes ihop 1961 av överblivna delar från fabriken.
Per Kohl-Larsenhette mannen bakom trollbilarna. Han hade tät kontakt med Hans Trippel i Tyskland, som hjälpte til att ta fram glasfiberkarossen. Mekaniken var ett förlängt Gutbrodchassi, och motorn kom därifrån också. Vilket innebar att Troll hade en tvåtaktsmotor med direktinsprutning.
Mera framgångsrika på motorfordon var då Tempo, som gjorde mopeder och motorcyklar från 1931 ända fram till 1994.
Svenska bilar, Gammelsaabens venner visade upp de här två Saabarna
Tvåtaktssonett på podie i entrén.
Klassikerkändis. En av de få byggda 262 cabriolet 'Solair'. Ett projekt från en Volvohandlare i USA som fick tummen ned efter ett par bilar.
Mässans enda barnfind, en Falcon-Knight från 1928
En pampig Chrysler C-14 Imperial phaeton 1937. 325 styckern av dessa gjordes och denna började sin historia i Sverige. 1955 stals den av ett par rymlingar och kördes över gränsen, där norska plisen väntade på dem. Dom fick enkelbiljett hem och bilen blev kvar i Norge.
Magnifik Packard 160 Custom SUper Eight convertible 1941.
Chevrolet Fleetmaster 1948
Ital-amerikansk bil med en skvätt brittisk inblandning. Nash-Healey byggdes till stor del hos Pininfarina för Nash, 506 exemplar blev det åren 1951-54.
Annorlunda amerikanare, Nash Statesman.
Alfabetsbilar. Chryslers prestandamodell från 1955 hette 300. Året efter lade man till ett B, och året efter det ett C. Här står en rad 300 i bokstavsordning fram till G.
1959 300E cabriolet den sällsyntaste av bokstavsbilarna, 140 stycken gjorda.
Annorlunda Amerikanare 2, Rambler ambassador 1962
Dodge Charger generation 1 är inte lika känd som 1968-70 års modeller. Men minst lika tuff.
Med tillvalet 428 Super Cobra Jet fick man en av de hetaste Mustangerna 1969, och en av de mer sällsynta dessutom.
Amerikanska stationsvagnar brukdade vara något extra. Dom var stora, dyra och rymliga. I början av femtiotalet började man frångå träkonstruktionen och göra dom helt i plåt. Men här är Buick Roadmaster 1953, en av de sista riktiga 'woodies'.
Trädekoren levde dock vidare länge, här är stra Jeep Grand Wagoneer från 1991.
Från amerikanskt gåvi vidare med att titta på några franska bilar. Facel Vega HK500 hade ju dock amerikansk motor, från Chrysler.
Ford Comete Monte Carlo, den mest exklusiva Forden 1953.
Citroën CX Prestige 1982, solklar klassiker.
Maskinrummet på en Citroën SM brukar dra till sig många nyfikna blickar.
Matra Bagheera, den tresitsiga sportbilen som kommit lite sådär i skymundan.
En rad med Cosworth-Fordar, vem blir först i med att rada upp hela registret?
Tidiga Escorter är heta i Norge liksom Sverige, här en fin Escort Mexico.
En del överlevande Ford RS200 finns i Norge också.
Jensenklubben ställde upp med ett par trevliga bilar. Närmast den underliga coupén som gjorde 1975 i drygt 50 exemplar.
Jensen 541R, gjordes i 193 exemplar.
En annan ovanlig engelsman, Ford Consul Capri.
Sunbeam-Talbot 90 ser man itne ofta heller, på OSla Classic stod två.
Stor, luxuås, diskret och smått bisarr, Bristol 603 är på alla sätt en udda existens.
Reliant Scimitar SS tillhör de ovanligare brittiska sportbilarna. Formen låg rätt i tiden 1984 med popup-lampor och strama linjer. Drygt 1500 gjordes 1984 till 1990.
Och här i hörnet hittar vi en Range Rover.
Att ha bil i Norge var både dyrt och krångligt förr. Ända fram till 1960 fick man till och med skriva till staten för att ansöka om tillstånd att ens köpa en bil. Så billiga japanska bilar och öststatare blev tidigt populära i vårt grannland. Här en fin Skoda Rapid från 1986.
Mycket mer spartanskt än en Tjeckoslovakisk Velorex blir det inte.