Spökplumpens bil? Nej det är bara en BMW 328 som fått strömlinjeform. Reinhard von Koenig-Faschenfeld var en adlig aerodynamiker och ingenjör som tillsammans med Wunibald Kamm (som i 'kammback') skapade en del experimentbilar i aerodynamikens namn 1938.
BMW 328 med 'stromform' dikterad av Wunibald Kamm. Karossen byggdes hos Wendler.
BMW 501 'Barockängel' med italienska drag. Specialare från Pininfarina 1951-
Elegant BMW 3200 cabriolet från 1959. Ritad av Michelotti byggd av Vignale.
En hajnos cabriolet skulle väl varit något? Så tyckte i alla fall Karmann och byggde den här på förslag 1966.
Garmisch var en väldigt fri tolkning av BMW 2002tii från Bertone.
Radikalt annorlunda 3,0CS - från Frua 1975
Det dröjde rätt länge innan BMW gjorde en kombi. Ända till 1987 faktiskt. Innan dess fick man vända sig till någon som gjorde jobbet fristående. Den här 2000tii kombin är från Pichon-Parat 1967.
Crayford i England byggde om ett par stycken BMW 3,0 till kombibilar.
Det är 1983 och ännu ingen kombi från BMW i sikte. Sculz var en av flera som gjorde egna kombis på 5-serien.
Det är 1993 och nu fanns det äntligen kombibilar hos BMW. 530iX - fyrhjulsdriven, skulle lanseras som ett livsstils och frisksportsfordon med conceptet Enduro.
Det är 1987 och här står bilen som gav Mercedes-Benz skrämselhicka. 767i även kallas ´guldfisken' hade en V16-motor på 6,7 liter.
BMW byggde aldrig någon cabriolet på 6-serien, men det gjorde många andra. Som ABC - som även adderade tidstypiska styling och breddning 1987.
Någon 850 cabriolet kom aldrig heller, men BMW byggde i alla fall en prototyp 1990
K2 - ett sportig vision från Karmann 1996.