Armstrong Siddeley coupén från 1952
Ghia gjorde även en kaross på Rolls Royce Silver Wraith, 1951
Rover P4 coupé från pininfarina, en cabroilet gjordes också på samma bas.
Healey kom att skräddas till av lite olika verkstäder. Bertone gjorde denna Elliot cabriolet 1950.
Stabilimenti Farina byggde ett par stycken snygga karosser på lilla ovanliga Jowett Jupiter.
Och en stor Jaguar från S. Farina, kallad Meteor och baserades på mk.VII 1951.
Singer SM1500 presenterades 1948 med ett utseende som knappt en mor skulle kunnat älska. I Italien snyggades den till och en del specialare och seriösare produktionsförslag knåpades till av Ghia-Aigle i Schweiz. Fast 1952 gjorde Singer själva en ansiktslyftning på den så att den såg mer modest ut.
Ett av Ghia-Aigles förslag till en snitsig coupé på Singer SM1500
Bertone gjorde ett par snygga specialare åt Aston Martin, detta är en DB2-4 från 1953.
Jaguar Xk120 från Pininfarina
Och en Jaguar från Ghia-Aigle, som bär drag av de mer berömda Supersonickarosserna som Ghia hade gjort på Jaguar, Aston Martin och Fiatbilar 1954.
Prototypjobb åt MG, EX214 kom att bli MGA, men inte som detta förslag Pininfarina hade presenterat.
EN firma som hade ständig kontakt med Italien var Triumph. Deras husdesigner var Giovanni Michelotti, och vid sidan av att rita deras standardbilar gjordes även ett par spännande specialare, som denna vågade TR3
En anglo-italiensk korsning som kom i serieproduktion, Arnolt-MG. Stanley Arnolt i USA sålde brittiska sportbilar och lät göra en "egen" modell. Karossen ritades av Michelotti, och MG TD chassin sändes till Bertone för att byggas. Sen skeppades de till Arnolt i USA för att sälas. 103 exemplar av Arnolt-MG:n skall ha byggts.
Zagato byggde sex exemplar av denna coupé åt Bristol 1959, baserad på modellen 406.
En av de få modeller i det anglo-italienska samrbetet som kom att byggas i någon större omfattning , om än dock blygsam sådan, var Triumph Italia. Denna snygga coupé var såklart ett verk av Michelotti, men byggdes hos Vignale. 329 stycken Italias blev det. Triumph drog sig dock ur och en del av bilarna såldes som Italia 2000.
En konkurrent till Italian torde vara Sunbeam Venezia. Denna exotiska modell i Sunbeams program byggdes i Italien tav Carozzeria Touring. Det blev en mycket dyr Sunbeam och det såldes bara 145 stycken av denna modell1963-64
En standardmodell med Italiensk klang, från Standard. De sista åren snofsades Vanguarden upp av Michelotti, som vid den här tiden arbetade hos Vignale. Därför fick den uppiffade Standarden tillnamnet Vanguard Vignale de sista åren.