Bild
Nästa artikel

britwagons4

21 augusti 2013

Den lilla lustiga trehjulingen Reliant Robin fanns som även som estate

En specialserie tvådörrars Ford Consul byggdes som kombi 1962, det var Kenyas generalagent Hughes Limited i Nairobi som gjorde dessa specialare åt kenyanska polisen, 17 stycken totalt fick dom.

Vauxhall erbjöd 1959-62 en stationsvagn på Cresta/Velox karossen som byggdes av Friary Motors Ltd i Basingstoke, men troligen byggdes inte särskilt många av denna modell.

Denna egendomliga stationsvagn var inte något som någonsin var tänkt att marknadsföras. Det rör sig om en ren testbil som Ferguson byggde för att prova ut sitt sysytem för fyrhjulsdrift 1961

Tornado Typhoon var en kit car som baserades på antingen Ford Anglia eller MG-bas, normalt en öppen tvåsitsig roadsterkaross men Typhoon gick även att beställa som Sportwagon, denna anskrämliga tingest är från 1960

Shooting brake är ett namn Aston martin ofta använt för sina specialare med baklucka, Radford, FLM panelcraft med flera har anlitats för konverteringar av deras modeller, men just denna DB4 GT shooting brake är byggd av Bertone 1961.

Ladbroke-Avons konversion av Jaguar har vistas i tidigare avsnitt, men detta tros var den enda Daimler som byggdes om.

Ladbroke-Avon byggde även karossen till den märkliga PMG/Rapport Forté estate wagon som byggdes i ett exemplar 1983 på Jaguar XJ-S mekanik.  

MG Express var en udda sak, en liten kommersiell panel van på ZR-modellen och byggdes från 2003 till slutet för hela MG/Rover verksamheten 2005. Syskonmodellen Rover Commerce som i grunden var samma bil salufördes under samma tid men såldes också dom i blygsam skala.

Denna XJ12 specialbyggdes från fabrik åt en marknadschef hos Jaguar 1984. 

XJ6 wagon från Hatfields 1989

Efter att både Lynx Eventer och Avons Jaguarkombis hade fått åtmonstonde mycket medial uppmärksamhet, så byggde man själva 1990 en prototyp på XJ40 som såg ganska bra ut, men fick ingen uppföljning.

Aston martin Virage byggdes som Shooting brake på beställning, men troligen blev det bara fyra stycken sådana här gjorda runt 1992.

2004 byggde Bertone återigen en Shooting Brake på Aston martin. Jet 2 hette denna som enbart var menad som designstudie