För den som ville åka omkring i en jättelik basketdoja så fanns 2CVBasket, 1976.
Cocorico klingar spanskt, och denna specialmodell kom till som någon slags support för franska fotbollslaget vid VM i Mexiko 1986. Det gick ju ganska bra också, Frankrike slutade trea och 1000 Cocoricos såldes.
Marcatelo var en annan fotbollscittra, specialmodell för Spanien 1982.
2CV France 3, det märkliga namnet kom från den franska kappseglingsbåten i Americas cup 1983 som hette just så. Dessa var vita med en blå ''våg'' längs sidan.
Spot var den första egentliga ''edition limitée" på 2CV. 1800 exemplar av den poppiga Spot gjordes 1976
2CV Bamboo, grön sak 1987.
Aventure, troligen mer en eftermarknadsvaraint från återförsäljare, okänt vilken eller vilka.
Charlseston började som en specialmodell, i elegant retrosnitt 1980. Men den blev så populär att den året efter kom att ingå i ordinarie sortiment. Charlston utökades även med fler färgkombinationer och fanns kvar fram till 1990.
Dolly är också en av de mer kända specialarna, även den i tvåfärgat. Dolly fanns 1985-86.
En av de lite mer märkliga modellerna, 007. I James Bondfilen Bara för dina ögon 1981 förkommer en gul 2CV. Detta tog man fasta på och lanserade lagom till premiären kom 2CV ''007'' ut. Gul, med logotyp på dörren och lite snitstiga fejkkulhål här och var. 500 stycken gjordes och såldes bara i Frankrike.
2CV Perrier var en annan obskyr variant, framtagen i samarbete med just dryckesföretaget. Perrieremblem på bland annat navkapslar och deras ''maskot'' apan Flou lite här och var. Och ett litet kylskåp med sex flaskor Perrier mineralvatten fanns på golvet fram. Dessa såldes bara i Belgien och Luxemburg.
2CV derivatet Mehari kom inte undan dekaltrnden heller, Plague hette denna variant 1983. Närmare beach buggy har ju få serietillverkade bilar egentligen kommit.
Mehari Azur i fräsch vit och blå kombination var strängt taget inte någon specialmodell för det här var den enda varantien på Mehari att få de sista åren i produktion.