Grönt är oftast synonymt med militära ting. Ford Pygmy var en av de prototyper som provades ut till att bli Jeepen.
Nuffield Gutty hette en liten serie prototyper som skulle ersätta Jeepen i brittiska armén 1947. Turerna blev några stycken runt dne här och ur det hela kom senare Austin Champ.
Prototyp eller ren stilstudie? Grön lastbil från GMC 1982
Studebakers berömda 'bullet nose' kunde ha sett ut så här, men dessbättre gick man på Bob Kotos mer radikala förslag.
En slimmad Renault som kallades CX15 från 1962
Ett tag var det inne att experimentera med bakvända bilar, Renault byggde minst två prototyper i den andan. Den mindre 600 och den här lite större som kallades 900, 1959.
Grönt verkar även varit en populär färg på Renaults försöksbilar. Här en R16 som fått ett nummer för stor och ny kostym. Den är från 1971 och ger en fingervisning om de kommande större Renault 25 och 30 modellerna.
Renault 14 kombi kom aldrig ut på marknaden, man nöjde sig med en vanlig fyrdörrars hatchback istället som enda alternativ.
En Lillsimca som skulle konkurrera med den populära Austin Mini? Ja det var idén med projet 936, även kallad Isabelle 1966.
Så här såg den allra första sportbilen från Lamborghini ut. 350GTV visades upp 1963 men produktionebilen 350GT kom att ändras på många punkter både utanpå och inuti.
En Maserativariant från Ital design som man inte gick vidare med, 1970.
På vägen mot Porsche 911 utvecklade man en del varianter. Skulle man ha en fullt fyrsitsig vagn till exempel? den här kallades för 695, men var i Porscheordnigen nummer 754 på ritbordet, 1961.
Triumph SD2 började utvecklas medan man arbetade med Rover SD1 hos BLMC. Den var tänkt att ersätta de mindre Dolomite och 1500. Man gav grönt ljus och lanseringen skulle ske 1978, så gjorde det inte.
Mer från prototypverkstaden hos Triumph, en rymligare variant av TR7 kallad Lynx sågs 1978.
BMW Z1 som sportkombi? Planen från 1991 realiserades inte då, men dök upp i likande form på Z3 coupé 1999.