Mässans i särklass mest uppmärksammade Volvo stod ju givetvis i Klassikers monter, Fredriks unika 165:a premiärvisas
Frågorna kring bilen är många och det är sällan en lugn stund runt den. Här syns Kåre Olav Månstad från Norge, som själv äger skandinaviens troligen finaste 164.
en annan Volvo som det pratats mycket om och dessutom vald till årets Klassiker, Johan Falcks knallorange 244DL från 1978 återfanns i MHRF:s monter.
En modell som fyllde 50 i år, Volvo Amazon kombi, här som brandbefälsbil.
och fullt utrustad polisbil.
och snyggt byggd custom med superfinish.
och vanliga Amazoner fanns på plats också.
Och en äldre Volvo, en ”droska” eller PV831 som den hette egentligen, detta fina ex från 1954.
Ett äldre stycke svensk bilhistoria, Scanias museum i Södertälje ställde upp med bland annat denna motorcykel som firman byggde 1903.
och den sista personbilen som byggdes hos Scania 1929.
Äldst i samlingen, Vabis anno 1897 det första egentliga försöket att få igång en svensk bilindustri. Vabis slogs ihop med Scania 1911.
Nyare svenskt, tvåtaktssonett, bara 258 stycken byggdes innan man gick över till den nya V4-motorn
En del av saabs gedigna tävlingshistoria fanns på plats också, Saab sport 1964 en gång i tiden körd av Pat Moss.
Och en V4 i klassisk rallytappning
Sportbilarnas konung genom tiderna dock var ju Bugatti, detta är en type 35B från 1929, en modell som länge var oslagbar på tävlingsbanorna.
Sällsynt och fin Cottereau från 1908, dett avar ett franskt märke verksamt 1898-1910 i Dijon.
Mer franskt, en Voisin C5 från 1924 med karosseri från Belvalette
Detta är en mycket sällsynt vagn, Arnolt-Bristol. Chassi och motor kom från Bristol, karosserna byggdes av Bertone och Stanley H Arnolt i Chicago var verkställande för projektet. Bara 142 stycken lär ha byggts sammanlagt under åren 1954-59.
Så kan man vila lite i soffan på en Oldsmobile 1957
Fyrkantiga rattar har vi ju behandlat innan på Klassiker, här sitter en av dom i en Imperial från 1960
Imperial Crown convertible 1960, en av 618 stycken byggda
En annan jubilar som fyller femtio i år är tidningen Bilsport, och dom kunde presentera en bred kavalkad av fordon som publicerats och sponsrats genom åren. Bland annat Bosse Ridströms Camaro 69:a racerbil.
Lotus-Cortina hos Bilsport
BMW 700 coupé är en ovanlig fågel men kördes ganska framgångsrikt i de mindre racingklasserna på 1960-talet.
Audi Quattro S1 däremot är legendarisk i rallysvängen, detta är en replika av hur de tidiga grupp-B monstren tedde sig
1983 var Kenneth Frisks Firebird bland de mest omtalade bilarna, då var det lowrider trenden som gällde, och bilen är än idag lika fin som då
Så här skulle det se ut inuti om man skulle bräcka allt annat i bilbyggarväg då.
Bilbyggande ja, Bilsport startade just en bilbyggartävling där många unga talanger kom fram, och flera av dom är idag välkända yrkesmän inom gebitet. 1982 var det kungälvsgrabben Charles jacobsson, idag bosatt i Kalifornien som byggde om den här Opel Kadetten på den tidens värsta manér.
Och Mats Thollander byggde världens lägsta Volvo PV
En vanlig volvo 144 förvandlades till en extrem lowrider, prisvinnare på Vallåkraträffen 1984.
ust Vallåkra-Volvo kom att bli ett begrepp Fantasin flödade fritt i den lilla halländska orten, med kanske inte alltid så lyckat resultat, denna amazon är en av de mest kända gamla Vallåkra-bilarna.
Modernare tider hos Bilsport, Volvo 740 dragracer, som dessutom går ruskigt fort
En annan ofta publicerad bil, Robert Pothorckis GMC Syclone från 1991. Syclone blev legendarisk redan som ny som den fyrhjulsdrvina pickisen som körde ifrån Corvetter, byggd i begränsad upplaga. Den här Syclonen har Robert förädlat under flera år till väldens snabbaste AWD-bil.
Ford Thunderbird från 1966 med Creedence-tema, också en ofta sedd bil i tidningen och dessutom blivit signerad av John Fogerty själv.
Elvis-fans fick sitt lystmäte i mini-Graceland, en specialutställning som byggts upp för denna helg, i år är det ju 35 år sedan ”the King” gick bort.
På gården står en Stutz, Elvis ägde genom åren ett par stycken sådana, dock inte just denna.
Likaså hade Elvis även en Lincoln Continental mk II tidigt i sin karriär, 1956 var det här den dyraste bilen man kunde köpa i USA.
men det här är äkta vara, denna De Tomaso Pantera köpte Elvis ny 1971 och är utlånad från Petersens automotive museum
och även denna Cadillac från 1974 är en bekräftat äkta Elvis-bil.
inte bara bilarna, här fanns mycket av elvis personliga tillhörigheter instrument och minnen från hela hans karriär, en mycket imponerande samling.
Reggie Young spelade ihop mycket med Elvis, och mellan uppträdena på scen fick han skriva mycket autografer.
Men Custom motor show är ju inte bara stora amerikanska bilar, här en MGA 1956
och fin Karmann Ghia. 1963.
även en hel del sprillans nytt visas upp, Morgan Aero 8 coupe.
Och hos verktygsboden stod Morgans senaste. Man har återknutit till sina rötter och presenterat Three Wheelern i modern tappning.
Brett mellan framhjulen och V-twin på klassiskt manér emellan dom.
Mer projekt som pågår hos Vertygsboden, mecka för bbåde hemma och proffsfixare.
En Opel Olympia varubil håller på att sakta ta form igen.
Fin Opel Kapitän hos Road Legends klubbmonter
Willys M38A1 hette den militära varianten av CJ-3, denna från 1963
En annan Willys man inte ser många av idag, FC-150 1962 års modell
Och en Packard touring sedan från samma år
Cadillacklubben bjöd på ett brett spektra av bilar från märkets historia,äldst var Tage Jignerts formidabla series 452 från 1930 med V16 motor.
och en vacker coupé från 1941
den egendomliga lill-Cadillacen Cimarron som egentligen var en förklädd Chevrolet Cavalier. Presenterades 1982 och försvann ur sortimentet 1988, sörjd av få saknad av ännu färre.
Allanté var en annan särling från Cadillac, kaross och inredning byggdes av Pininfarina i Italien, och resten sattes samman i USA. Superexklusiv och superdyr de åren den byggdes 1987-93
Eldorado kom med helt egen kaross från 1966 och framåt, dessutom framhjulsdriven, denna är från 1969.
Neo-classics brukar den här typen av bilar kallas, Excalibur är nog den mest kända men på 80-talet dök flera andra tillverkare upp, bland annat Zimmer som byggde denna modellen Golden Spirit 1984.
Ford Mustang är ständigt populär modell, fastback årgång 1965.
Volvo PV-klubben visade upp sig med bland annat denna fina 56:a
Och en Duett ambulans från 1960 med karosspåbyggnad från Grip.
Mopeder på lång rad, en fin samling Puch.
Crescent 2000 hade också radikal design.
och ett par Crescent 2000 hottade på typsikt 60-talsvis.
lite tyngre tvåhjulingar, Honda Classic club visade upp några fina exemplar, närmast en CB750 four från 1969
Mc-Collection i Sollentuna har just renoverat färdigt sin unika Reading Standard från 1920
och i ett annat hörn stod Wheels gamla projekt Viking som byggdes runt en egenutvecklad radfyra.
i anslutning till den hittar vi upphovsmannen, tillika grundare och mångårig redaktör för Wheels, Sture Torngren, som nu har dragit sig tillbaka från motorvärlden och skriver numera deckarböcker.
Custom motor show handlar även mycket om racing, här finns hela spektrat av motorsport representerat, även historiskt, som en RPB formel Vee från 1967
och Ronnie Petersons Techno F3 1968
Inte mindre än två av Ronnies bilar fanns på plats, detta är den legendariska Lotus 72, körd av Ronnie säsongen 1975, och sedan aldrig startats sen dess!
racerbåt i samma John Player tema, garanterat dock aldrig körd av Ronnie... notera motorns festliga placering bak.
Mini 1275 Clubman GT i racerkostym
”fabulous Hudson Hornet” så som de såg ut på rundbanorna år 1950.
och i 2012 års tappning, Michel Nykjaer och Rickard Rydell kör Chevrolet Cruze i STCC. Mycket har hänt sedan 1950 till exempel är detta en genuint koreansk Chevrolet...
saloonracer på 70-talsvis, BMW CSL 1972.
Rallylegend, Lancia Delta Integrale Grupp A-bil från 1990
Dragracing kan se ut på många olika vis, Freddy Fagerström kör farmarpickis i Pro mod-klassen. Men allt på denna bil ner till skavankerna i ”lacken” är fejk, utom det där som sticker upp genom huven.
Plymouth Roadrunner Superbird var racerbilen som såldes som en gatbil för att kunna typa den som racerbil. Det mest extrema som kunde fås 1970, och betingar idag astronomiska priser så att bygga om Superpippin till racerbil idag är vågat.
konceptet Gatebil var vuxit sig enormt, ett stort evenemang med racing, drifting, dragrace och allmänhetens åkning blandat, både show och go.
racinginspirerad, detta bygge kallas TH35 och är en välgjord sak med Bugatti som förebild. Motorn kommer från en Aprilia motorcykel, och fälgarna är standard från Audi som har en slående likhet med Bugattis originalfälgar.
Replikabygge, VW Kübelkarosser finns i nyproduktion
eller så kan man gå sin egen väg och bygga en ”HumVWee” på folkachassi.
En ständigt återkommande gäst på Custom Motor Show är John dAgostino som gladeligen varje påsk lämnar sitt soliga Discovery bay i Kalifornien för en helg i kalla nord. En av amerikas främsta custombyggare som har med sig nya fräcka bilar varje gång.
Denna gången visade han italienaren Attolico Lucianos Chevrolet 1939 ombyggd till något som inte lämnar någon oberörd, och uttrycket lagom finns inte på italienska.
Guld är temat, äkta guld har använts i lacken, och såklart kan man ju inte låta bli att gravera och förgylla hjulupphängningarna också. Det här är så överarbetat, burleskt och vulgärt, men man kan inte låta bli att imponeras.
Custom Motor show handlar ju alltså om mycket custom också, och hot rods, något vi är bra på i Sverige. 1932 Ford är den överlägset mest populära utgångspunkten för en lyckad rod.
1932 roadster i klassisk stil
1932 coupe från USA,, det är fantastiskt att kända namn inom branschen som här Bruce Meyer skeppar över sina bilar för att visa upp för oss.
tuff A-Ford tudor hos Essomannen.
Ford 1932 coupe i gammal stil, med fin finish och känsla för detaljer, det ”rätta stuket” helt enkelt.
Men var kommer alla dessa Fordar från? Jo ganska sällan från Ford för numera nytillverkas många av de mest populära karosserna här hemma i sverige, flera entreprenörer visade upp sina kunskaper i år.
Det här har vuxit till en ganska stor industri, och hantverksskickligheten är imponerande.
för den som vi ha det lite billigare så finns det mesta att få även i plast.
Hos Gran Turismo visade man upp en replikakaross på en Aston Martin DBR2.
Hela bilbyggarhobbyn hade inte varit vad den är idag utan dessa skickliga hantverkare, drivna leverantörer och specialister som kan fixa fram bra material och verktyg. En av våra främsta i branschen är ju Leif Tufvesson, som bland annat bygger dessa Caresto-Volvos.
Och det krävs också lite visioner utanför gängse normer, Juxtapod kalls denna, där detaljarbetet delvis är gjort i kristall och glas, vilket ju också är en del i svensk hantverkstradition, här i fusion med traditionell hot rod kultur. Denna bil har även varit utställd på vanliga konstmuseum
Inte bara sverige skickla hantverkare har, mässans mest spännande motorcykel kom från Ungern
mer svenskt hantverk, hos verktygsboden filosoferar man över en motorcykel som håller på att ta form.
Oldsmobile coupe från 1947. Om det inte vore för hela den här strukturen med driftiga leverantörer och entreprenörer som byggt upp verksamheter och enorm skicklighet inom många olika gebit, skulle vi inte kunna glädjas åt lika många imponerande byggen och fint renoverade originalbilar som vi faktiskt kan i lilla Sverige.
Och ett annat exempel . Detta är en modern Porsche Boxster som parats ihop med en 914. Inte bara ett intressant koncept, utan även intressant för att det är gjort av skolungdomar som projektarbete på Tumbagymnasiets fordonsprogram.
Hot rod behöver inte bara vara Ford, det kan duga bra med en PV också
Eller varför inte en Fiat Topolino?
eller en Willys coupe från 1941.
och var går gränsen mellan custom och styling? Denna renault 4 Laban rör sig diffust längs den gränsen, dessutom fullspäckad med ljudbyggarteknik.
en mycket ovanlig fågel här, milt ombyggd i nya trenden ”tyskstuk” fast detta är ingen tysk VW utan en brasiliansk. Brasilia hette den här tredörrarsbilen och var en slags bastard med typ 3 kaross mixad med 412 som satt på ett typ 1 chassi med 1600cc motor. Dessa byggdes mellan åren 1973-82
mer VW, Herbie goes Nascar.
Vildaste VW:n, med turbomatad V8 i nosen.
Tillbaks till originalavdelningen , prydlig typ 3 notchback från 1962
Och nya Sciroccon är en riktigt tuff bil.
Kunglig Cadillac Fleetwood från 1966. Denna började sin karriär i kungliga hovstallets garage.
flott arbetshäst, inte så ofta man ser en sån här Chevrolet Apache från 1958 i detta blänkande skick.
och en liten nätt fiat 600 från 1956
tuffing i form av Dodge Charger Super Bee 1971
och lika tuff Camaro 1969 byggd som COPO-clone med 427” står hos Svedea, som erbjuder förmånliga entusiastförsäkringar för våra bilar.
Om armén funderar på att köpa in nya fordon kan dom väl kanske titta på den här..
den här söta bilen satte många myror i huvudet på folk, men det är en Nissan S-cargo och dom såg ut såhär. Den här är en av väldigt få som hittat ut ur Japan där de såldes i liten upplaga mellan 1989-92.
Nissan Skyline är en mycket populär bil bland styling och trimfolket idag, men äldre Skylines är ytterst sällsynta, och exporterades väldigt sällan. Denna är från 1984.
Toyota Sprinter Trueno var en av många underliga varianter i Toyotas modelldjungel, egentligen en Corolla som fick lite olika tillnamn i olika sportutföranden. Också en av väldigt få som hamnat utanför Japan. Årsmodellen är 1986.
olf mk I cabrioleten har fått en renässans, hög finish med tyskstuk på denna danska vagn
Epa-traktorgänget är bilhobbyns återväxt, eller A-traktor heter det ju idag. Reglerna är ganska fria men duetter börjar det bli ont om, så då kan till exempel en uttjänt 90-tals BMW få bli traktor istället. Tiderna förändras och denna modell har närmare 20 år på nacken nu.
Förr var vilda motivlacker nästan obligatoriskt på custombilar, denna konstform har idag fått en revival i moderna stylingsammanhang och finishen är idag oftast helt otrolig. Vilket denna Nissan Skyline får visa upp med närmast fotorealistisk känsla.