en av mässans mest intressanta bilar, Lysells Rally som vi skrivit om innan. Avantgardistisk design från 1951 som fortfarande är lika spännande.
Kristian Fallemarks BMW, kan det vara en av årets mest omskrivna bilar, i MHRF:s monter kunde alla titta närmare på hur välrenoverad den är i verkligheten
I Mantorps monter visades en brutalare BMW i samma inkagula kulör, men där upphör likheterna
Och Ingenjör Eje Christianssons Amazon har skärskådats tidigare i Klassiker, fylld med alla möjliga kända och även okända mojänger.
Brevid stod denna topprenoverade Amazon i ljusblå kulör
Lika fin tidig tvådörrars amazon stod i klubbmontern.
Countach, lika extrem nu som för 40 år sedan, detta är en sällsynt tidig LP400 från 1974.
Och en Miura S, supersportbilarnas stamfader, 170 stycken av S-modellen byggdes 1968-71.
Närmast Lamborghinis första modell 350GT från 1964. Hela den här trion ägs av Harald Skjöldt från Norge.
Fransksport, Alpine A310 från 1978
Jubileum, Porsche 911 fyller 50 år och det uppmärksammades med en vrå fylld av nioelvor från olika epoker.
Nästa jubilar som uppmärksammades på Elmia, Chevrolet Corvette fyller 60 och en bil från varje generation hade radats upp. Här en 57 ut första generationen
Och här en Corv.. näee vänta det är ju en SAAB! i slutet av 70-talet göt Sven Hansson i Raus ett antal Corvettekarosser för at montera på Saabchassin, här är en av de ganska få som byggdes klart.
Sven i Raus byggde också denna som är en grundmurad del av svensk customhistoria från slutet av 70-talet. Lowriderhydraulik, flakelack, plyschklädsel och roterande reservhjul i grillen, en tidskapsel som stod klar 1978. Utgångsobjektet är närmast oigenkännligt men är en Rambler American sedan från 1966!
En annan klassisk svensk custom är denna Chevrolet 1955 som byggdes om för närmare 50 år sedan, sedan har den byggts om, originalrenoverats och byggs tillbaks till sitt tidiga 60-talsskick.
Och här ser vi två prydliga motorrum, båda speciella och garanterat orenoverade.
....för den här Opel Kadetten köptes ny 1965 av en herre som inte vågade köra mer efter högertrafikomläggningen, då hade bilen bara gått 281 mil.
1986 köpte en skolfröken denna nya Volvo, men tyckte den var för stor så den fick stå i garaget tills en av hennes före detta elever fick köpa den, mätarställning idag, 40 mil!
Olof Palmes sista bil var denna SAAB 900GLi från 1984, som nyss kommit ut efter en omfattande renovering
Taklös Taunus hos verktygboden
Och där huserar även denna E-type
Och vår Skoda är också i deras vård, nu har den fått ny grön kostym på sig och hur det gick till beskriver vi närmare i kommande nummer.
Borås Metal Shaping är ett ganska nytt företag som drivs av bröderna Christoffer och Robin Bergman, här visar Christoffer deras senaste arbete i pågående form
... en ovanlig La Salle från 1935 som byggs om i milt customstuk och kommer att förses med V12 från en Jaguar.
Ett annat innovativt bygge, the Dreamster.
Il draggo ruggente är den här besten döpt till, motorn är en 27 liters Isotta Fraschini och satt från början i Capronis bombplan. Runt det skall det finnas bitar av en Delage från 1928. Glenn Billqvist heter skaparen av denna pjäs
Monstret delar monter med en tidtyspisk racer från 1935, Riley TT sprite.
Petri Plosila och Reine SAvioja från Finland hade en annaorlunda ide om vad man bör göra med en Rolls Royce. Som att sätta den på ett fullt dragsterchassi till exempel.
Givetvis med skinnklädsel och valnötspanel i behåll. 402 meters please as quick as possible, James
Ett annat galet bygge som väckte uppmärksamhet, Amazonkaross hjälpligt påtråcklad över ett alteredchassi i gammal gasserstil.
Motorsport är ett stort kapitel på Elmia, i alla former, classic rally med Gert Blomqvists Peugeot 504 V6 coupe
Och detta är en Peugeot-Talbot-Sunbeam-Lotus... som är en Chrysler.. står det iallfall på skylten: Förvirringen var total i namnfloran under Chrysler Europas sista tid så det var väl lika bra att lägga till alla namn på Horizonmodellen för säkerhets skull
Tvillingbilar, två bröder i Kungsbacka har byggt var sin racerescort, identiska.
Ingen som läste Bilsport i början på 80-talet kan ha undgått Whiplashcamaron från Umeå. Anders Envall körde denna på gata och stripp, och fort gick det. Så fort att den även vann titeln europas snabbaste gatbil på Santa Pod i England. Whiplash har senare hunnit med att emigrera till Norge TVÅ gånger, och är nu tillbaks i Norrland med mer motor under huven men fortfarande med en hel del originaldelar kvar från Bostics tid med bilen.
Och ett kärt återseende, Anders Envall själv får återse sin och torrköra sin gamla Whiplash som han inte sett sedan den såldes 1987.
För några år sedan dök det upp några nyskapande hojar som slog ner som en skräll i customvärlden, byggaren bakom dom var en då okänd tonåring från Rävlanda. Nu är Adam Nestor 23 år och arbetar med detta på heltid.
Morgan threewheeler funkar som custombil, eller custommotorcykel, även utan ombyggnation fräck som den är.
Hos motorhistoriska sällskapet sågs denna Blixt lättviktare från 1939, med gengasaggregat
Och i samma monter även en stor Hudson Hornet från 1951, under huven skymtar två stora röda tunnor...
..som avslöjar att denna bil har det tidiga femtiotalets muskelmotor, Hudson Twin-H motorn, en femliters sexa med dubbelförgasare gav dryga 170 hästar, detta gjorde Hudson Hornet till en potent bil på den här tiden och kördes även framgångsrikt i Nascar i konkurrens med de andra bilarnas moderna toppventilsåttor.
En Hudson från 1935 med genuint svenskt förflutet, Rune Jonsson har ägt denna bil sedan 1959 och under årens lopp har den varit originalbil, raggarbil, hot rod och originalbil om vartannat.
Bernt Carlsson är en av många svenskar som åkt över till USA för att arbeta med bilar på heltid. Idag är han en av amerikas främsta custombyggare. I år besökte han Elmia, där hans första byggen visade upp för över 30 år sedan, med sitt senaste verk. En Holden pickup som parats ihop med en Camaro så snyggt som nästan bara Bernt kan göra det.
Mer finbesök från USA, Rick Dore tillhör de mer välkända custombyggarna och denna hala Lincoln Zephyrcoupe har han byggt åt ingen mindre än James Hetfield, Metallicas bilfrälsta sångare.
Lowriderfolket gillar boxy chevys från 1962-64, ett par stycken med spretande hjul och showlack stod parkerade på trekvart i denna montern.
Amazonkustom från Norge, surfarstil och ombyggd till tvådörrars wagon, mer arbete än vad som syns vid första anblicken
Klassikerkändis, Flygvapnet köpte in ett tiotal VWbussar som fick rejält med förbättrad sikt. Användes som ett slags mobila flygledartorn och denna bevarade har tidigare tjänstgjort på F10 i Ängelholm.
Tyskstuket börjar nu även drabba senare VWs som denna transporter från 1989.
och Golfettor har blivit en het trend, flera stycken i allt från original till racingbilar fanns på plats. Den här har fått flotta hjul från Corvette.
Det går även att åka fort med VW, detta ekipage med boxerfyra bak är god för runt 8,50 på kvartsmilen!
Apelsinskalslack känner vi till men här kommer bananskalslack. Gulaste bilen var denna Chiquitadekorerade bubbla
Nya trender i VW-svängen visades upp, här med annorlunda interiör.
Autentiskt korvstånd på plats i nostalgihörnan
Christer Claesson serverade, och detta mobila Junokorvstånd används sommartid på Visingsö
Nostalgifika i nostalgihörnan
Traktor på plats, en Ferguson grålle.
Före grållen var det vanligt man byggde sina traktorer själv, denna Epa-traktor baserad på en AA-Ford lastbil är bevarad som de såg ut förr om åren
Ford 1932 roadster blir aldrig omodern, flera stycken nya byggen har hittat ut och visades upp inför säsongen på Elmia
Bland de mer udda objekten att göra styling på är nog Honda Civic Shuttle
Vad får man om man parar ihop en Lancia A112 med en Volvo 740 och en Volvo S60 och kokar ihop det i en grön färgbytta? jo Extreme XS coupe byggd av Mattias Svensson från Tranås.
Leif Garvin och Wille Tikkanen gillar Batman och har byggt en replika på Batmans Tumbler från filmen The dark knight.
Blivande klassiker, BMW Z8 byggdes bara i en upplaga på 5730 bilar. Detta är dock en Alpina V8 roadster som de sista 550 stycken av Z8 kom att säljas som. En ganska okänd och mycket sällsynt bil som är ensam i sitt slag i landet.
Autostripe visar vad man kan göra med tejp och folie på en Lamoborghini Gallardo.
Företaget Exqbe hade denna skymda Mustang i sin monter men det var inte den som var intressant, utan deras system avpassat för äldre fordon som vi har anledning att återkomma till framöver.