Femtioårsjubilerande Mustang uppmärksammades med en specialmonter.
Här en ovanlig Mustang Sprint från 1972
Och samtliga Mustang pace cars fanns representerade, 1965.
Volvomuseet hade tagit med ett par bilar i rött tema, Volvo 244 Turbo.
samt PG Gyllenhammars specialare, en 262C i knallrött.
Inte från Volvomusset men lika röd, PV831 från 1951 som brandbil i orenoverat skick.
Hos Opelklubben stod denna fina Rekord Sprint.
Snyggt bygge från Finland på Toyota Corolla -78
Amazonbygge med klassiska customknep. Bygget påbörjades redan 1967 men stannade av 1970 för att återupptas
Den här Thunderbirden byggdes om redan i början på 60-talet av Cyros Coons åt en skådespelare. Både skådisen och bilen hamnade på dekis rätt omgående, men numera finns bilen i Sverige och renoverad till sin ursprungliga glans. Anders Jacobsson i Kungälv ägen den unika custombilen idag.
John d'Agostino är ständigt återkommande gäst och i år hade han med sig vackra Sophie, hon är en Cadillac från 1940 som fått linjerna rejält masserade.
Hos VW-folket tävlar man om hur lågt man kan bygga.
En trend som även ses hos rodfolket.
Trettiotvåan blir aldrig omodern och numera byggs det gärna i klassiskt gammaldags stuk, med eko från femtiotalet.
Som det till exempel kunde se ut på Bonneville. Här i miniatyr med salta roddar.
Nya roddar tar for hela tiden, färdig kaross från Borås Metal Shaping.
Leif Tufvesson visade sina senaste projekt, vart inspirationen kommer ifrån råder ingen tvekan men under skalet är inget riktigt traditionellt. Boxersexa från Honda Gold Wing till exempel .
Hot rod för sjön, Garwood Speedster från 1935
Och en svensk klassiker, Marieholms Canberra
Tycker man att en grålle är för grå, så kan man lacka den lilametallic, som Bengt Ekström i Karlstad gjort.
Kromade bromsskivor och speglar under bilen slutade vi väl med för sådär 25 år sedan, men i Tyskland är det detta som gäller för utställningsfordon ännu.
Volkswagen Santana är ett ganska ovanligt stylingobjekt, tja, modellen är ganska ovanlig överhuvudtaget idag.
Televerksduetter på uppdrag.
Och en Polisduett fanns på plats.
Posthistoria i påskfärger, Kalmars tjorven och ...
... en Scania Vabis från 1929 som är ett komplett rullande postkontor.
International ambulans i utomordentilgit fint skick.
Hos Verktygsboden visade Christer Linde hur man trollar med plåt.
Verktygsbodens Lars Edwardsson grävde ner sig i sitt senaste projekt, en MGB V8 som som inte startats på 20 år.
Hos Motorima i Småland växer det fram en replika på Ferrari P4, standarden är som alltid från den verkstaden otroligt hög.
Motala motormuseum bidrog med två bilar, en Austin Seven och Fiat 500 i trevligt diorama.
Klassikerkändis, Mats Nilssons fina Ritmo presenterades i nummer 1-2013. Tronar i MHRF:s monter.
Klassikerkändis 2, den här otroliga lågmilarvanen har synts på både Träffpunkt 80 och i tidningen.
Klassikerkändis 3, Erik Uppsälls Saab 99 blev ju korad som Årets Klassiker av er läsare och den fanns att beskåda på Elmia i MHRF:S monter.
Och här är förlagan, Stig Blomqvists legendariska Rallysaab.
En hel avdelning hade gjorts i ordning för att hylla Mäster Stig och hans långa rallykarriär.
Som ju började med Saab 96.
Bror Danielssons fina Rallyescort, en modell som idag är otroligt populär i historiskt rally.
Nissan Skyline är äldre än vad många tror, modellen har sina rötter i femtiotalet då tillverkaren fortfarande hette Prince. I slutet av sextiotalet köptes om upp av Nissan som fortdsatte med Skylineserien och gör så än idag. Markus Söderblom äger Sveriges enda generation C20 Skyline coupé från 1972.
Och Perra Pettersson den enda fyrdörrars Skyline från samma årgång. Snygga och kompetenta bilar som på sin tid sopade banorma med alla andra japanska biltillverkare.
Sami Keinänen från Finland tyckte hans Gallardo var alldeles för slö och satte dubbla turboaggregat på den.
Såklart husqvarnas motorcyklar måste vara med när man är i Jönköping.
Mer och mer klassiska japanska hojar börjar dyka upp i fint originalskick som denna Honda Black Bomber från 1967
Äldsta motorcykeln här, en Henderson med rakfyra. Kanske inte praktisk men otroligt vacker pjäs.
Med lite kontinental flärd, Monark La strada från 1960
En intressant lastbil stod hos Västra Aros Motorveteraner. Det är en eldriven lastbil från 1941. Dessa byggdes av Svenska Elektrobil AB , ett dotterbolag till Asea under krigsåren.
Och lite snygga femtiotalare såklart, tre superfina exemplar från Chryslers utbud 1958, ovan en Dodge
Och en Plymouth Belvedere cabriolet.
Samt den sällsynta Chrysler 300D, cabrioleten gjordes i 191 exemplar.
Men allt är inte välputsat på Elmia, racerkoja i bruksigt skick.
Om man blandar en del grupp B rallybil, en del Super saloon racer och pytsar ihop det med en Lancia Delta så blir resultatet såhör brutalt. Lasupra kallas den och är byggd av Peter Pentell i Åkersberga.
Snygg och fräsch japanstyling, Honda Prelude coupé funkar bar som toksänkt.
Styling gone wrong... Är det nån som kan se att detta faktiskt varit en Lancia A112 från början?
Och det här lilla näpna monstret är i grund och botten en Fiat 126.