Det räckte med att bära ut en domkraft så var sketchen igång direkt. Två timmar senare var karossen loss från ramen och det var bara att starta upp grävmaskinen.
Volvo EW 140 är en otrolig resurs att lyfta allt från motorer och tomma till kompletta karosser med. Den funkar även kalas att knasa ihop en skrotbil för enklare transport till skroten. Humor och nytta på samma gång.
Med ramen lös på verkstadsgolvet ser den inte så jätteskoj ut. Rost och smuts. Skev och trasig.
Rättvänd ger den inget bättre intryck. Det är en hel del rost men som komplement till Epans avhuggna ram är detta mer än jag vågat hoppas på.
Karossens sparklåda går ned en bit längs ramens ovansida. Först där sparklådan, sedan ramens överdel. Som tur är ramen drygt två decimeter hög. Det är lastbilsdimensioner i jämförelse med exempelvis en Ford från samma år.
Karossen hamnade på undantag bakom verkstan och efter ett rejält snöfall fick den bli det årets julkort.