Nu kollar jag noga att kanten verkligen livar med dörrens ytterskinn. Det är lite fladder i dörrskinnet eftersom dörren saknar botten. Men på det hela taget är jag mycket mera rätt än sist och det är givetvis av största vikt. Hatar är just nu bara förnamnet.
För andra gången under detta projekt försöker jag hitta rätt form på sparklådan. Det var bland annat här jag gjorde bort mig sist eftersom jag inte räknade tillräckligt mycket på hur yttersidan på bilen böjer in snett mot ramen. Då så bara på´t igen och försiktigt bocka fram grundformen i plåtbocken.
Hjulen och plåten måste vara klinisk rena när man kör engelska hjulet. Bara en sådan trivial sak som ett hårstrå skapar vibrationer i hjulet och ger då märken i plåten. Jag tvättar ofta med tinner och ljudet när man drar plåten fram och åter ska vara ett mjukt och jämt svischande. Blir det istället ett typ "orrande" ljud så är det föroreningar och resultatet blir inte hundra.
Det finns egentligen inget rätt eller fel när det gäller turordningen på olika arbetsmoment när man formar plåt. Men rent generellt så är det bättre att vika och falsa plåten efter den bearbetats i engelska hjulet. Här rullar jag ändå fram sparklådans rätta form efter jag bockat kanten, det är din egen fantasi och kunskap som sätter gränserna här.
Efter en hel del masserande och flytt mellan hjulet och krymp och sträck har jag nu äntligen hittat bananformen, utan att behöva kapa slitsar i sektioner och svetsa som jag gjorde i första omgången
Jag fäster med några punkter så sparklådan sitter exakt kant i kant med instegsplåten och kontrollsyftar mot dörrskinnet. Det ser så mycket bättre ut i jämförelse mot andra sidan som fortfarande har första versionen av sparklåda.
Det ser riktigt bra ut. Nu stämmer det i höjd och krum mot omgivande plåt. Att det ska vara så förbannat svårt att göra det här rätt från början. Nu är det dags för helsvets och bra musik på stereon. Livet rockar åter.
Nu är det kul igen, att andra sidan är helt ogjord lämnar jag för stunden för nu ska humöret hållas uppe. Det här hörnets har jag klurat en hel del på hur jag ska lösa och känns som en lösning heter engelska hjulet.
Det här är otroligt skoj. Friköra i hjulet och bara rulla för att se om formen kan hittas är hur kul som helst. Jag använder mig flera gånger under processen av krympmaskinen för att öka på plåtens form. Ju mer man rullar desto blankare yta, fascinerande!
Jo det här funkar och plåten är så pass stor att den även kommer räcka till andra sidan.
Ja, där satt den! Nu blev jag på riktigt bra humör för det här blev bra. Riktigt jädra bra! Kanten under är tills karosslyft bara grovkapad och kommer justeras först när karossen är loss från ramen.
Dodge Victory six -28:an som jag byggde för massor med år sedan har alltså efter mina efterlysningar här i Plan Farfar dykt upp. Victoryn bor i Hedemora nu för tiden och den här bilden tog jag kvällen innan den hämtades. Kul!