coilover-stötdämparna på plats i sina färdiga fästen. Nu återstår bara ett styrstag och montera ihop styrsnäckan. Ja just ja ... balken under kylarmanteln måste choppas för att framaxeln ska kunna fjädra fritt.
Tvåhundratjugo millimeter kortare rattstång. Det är mer än två decimeter och verkar vara jättelångt. Jag mäter flera gånger för att verkligen vara på säkra sidan men det stämmer. Ratten måste närmare instrumentbrädan för att föraren över huvud taget ska ha en chans att kunna få plats i soffan.
Arne Landberg på studiebesök för få spana in Plan Farfar. Han ville gärna hjälpa till med kortningen av rattstången. Tack Arne!
Inne i rattstången löper ett rör som manövreras med ett vred i rattens centrum. Inne i det röret finns ytterligare ett rör som huserar sladden till tutan. Krysskilen som håller ratten verkar enkel i jämförelse.
Köpte ett helt bladfjäderkit till Ford 1935-40 av Jocar i Sölvesborg. Förutom två bladfjädrar så är det en låda med hänken, stötdämpare och fästen.
Med uppborrat hål och en nytillverkad teflonbussning så passar Ford-hänkena direkt i Dodgens bakre original fäste.
Jag använder en vanlig bygglaser för mäta fram samma höjd på fram- och bakaxeln.
Tvärbalken har varit nitad men kommer efter flytt bli skruvad med mutter och bricka
Jag flyttar balken dryga decimetern längre bak för att bättre möta upp det främre bladfjäderfästet.
Nu är det dags att mäta in främre bladfjäderfästet. Sedan montera axeln, ordna hjul och få ställa ner Farfar på golvet.