Peugeotkonnässören Tore Thallaug hedrade den franska bilfesten med en sagolikt vacker 404 Cabriolet ritad av Pinin Farina, vilken också sålde samma ritningar till Fiat för den något mindre 1500/1600S.
Försvunnen ur den vardagliga gatubilden är Citroën CX men på Taxinge fanns detta utsökta exemplar som väckte ett enormt habegär...
En XM ser man heller inte så ofta i trafiken längre. Ett sent exemplar i toppskick!
Äldst och yngst bland Citroëner - C4 årgång 1931 och DS3 årgång 2013.
Från Renaults svansmotorepok – 4CV och R8 med Taxinge slott som effektfull bakgrund.
Man hajar alltid till inför Renault Avantime – på avstånd kan man ta den för en Scenic men detta Matra-Renaultkoncept som kom i produktion är stooor! Flitig deltagare i FFFF!
En Traction med märkningen från tillverkningen kvar på torpedväggen – mycket ovanligt och värdefullt!
Klassiker kom i nyförvärvet 2CV Charleston men vi var inte ensamma om det – 2CV var som modell i majoritet på fältet och vanligaste version var Charleston i röd-svart färgkombination.
En Dyna Panhard deltog och vi föll i trance över bromstrumman precisionsgjuten i lättmetalllegering – bara en sådan sak!
Trots att den förmodligen tillbringat de senaste decennierna under ett träd såg denna Renault Dauphine klart renoveringsbar ut - faiblessen för körbara så kallade patinabilar verkar lyckligtvis ha ebbat ut. Exemplaret var särskilt intressant eftersom det var av första årmodellen – 1956.
Två sällsynta arter från Renaults fauna – den eldrivna stadsbilen AC och en R4 Fourgonette. I hemmagjort pickuputförande.
Ingen fransk fest utan gudinnan, här mot bakgrund av övertygande modifierad Traction och festens enda SM.
Fransk mångkultur – GS Break (äkta bruksbil), AMI6, Dyna-Panhard, och (tyvärr skymd) Citroënikonen SM.
Yrkesbilar håller oftast inte så länge att de når samlaråldern men denna härliga Simca skåpbil från 1950 är ett undantag. Pietetsfullt renoverad av sin ägare. Helt franskbyggd och inte alldeles ovanlig på sin tid – Philipsons importerade ett antal.
En Alpine är en sällsynt fågel i Norden men denna Renaultbaserade sportbil är med sina tävlingsframgångar en ikon i Frankrike. Detta exemplar såg mycket seriöst ut – Porschedrivers beware!
Så är det: det är inte en bil, det är ett sätt att leva.