Bild
Nästa artikel

Fiat1100a

15 november 2011

Påkostad 1100 från Pininfarina 1939 , grillen verkar dock vara hämtad från en Ford-

Competizone aerodinamica från Colli, ren racebil på 1100-bas

aerodynamikexperiment, från Savio

En annan experimentkaross från Savio 1939

Nyttofordon byggdes många på 1100, ambulans från Conta 1939

1100 1946 cabriolet från Balbo

Pampig Giardinetta, stationsvagn alltså, från Viotti 1946

Spiderkaross från Farina 1947, denna form sågs även på en del större Alfa Romeokarosser från samma tillverkare

Zagato byggde några karosser på temat "Panoramica" med höga välvda rutor

Underlig spider från Frua 1947

Weekendina kallades en liten serie sådana här stationsvagnar från Boneschi

Balbo spider 1947

Och en annan Balbobyggd spider från samma år

Extrem kaross från Castagna 1947

sportig coupe från Motto, specialbyggd för Milel Miglia 1947

Modern sedan med pontinkaross 1948 från Boneschi

cabriolet från Allemano 1948

cabriolet från Ghia 1948, rutn de här åren byggde Ghia en hel del karosser med heltäckta hjul

specialcoupe från Boneschi som bär en del drag av Austin A90 Atlantic.

En till "Panoramica" från Zagato är man ser tydligt de välvda glasen , futurism 1948.

vacker stationsvagn från Castagna

ambulanskaross 1948, ovanligt nog byggd av Bertone

stationsvagn från Monterosa 1948

1100ES coupe ritades och byggdes av Pininfarina och ingick standardsortimentet

Coupé från Canta 1949

Coupé från Lombardi 1949, där man sneglat en hel del på samtida Studebaker med den stora glasverandan bak.

"Gioiello" kallades denna Ghia coupe 1949

"Salonico" från Lombardi, antagligen menad som prototyp för en seriebyggd model som aldrig blev av

Sircafi coupe från Ghia, utställningsbil för Fiat.

Balbo cabriolet 1949

extrem design 1949 från Colli

Stella Alpina byggdes i en liten serie som coupe och cabriolet av Monviso

Föga elegant cabriocoachkarosseri från Savio 1949

Giardinetta från Viberti, kaross delvis troligen i pegamoid på trästomme, med duk fastsatt i aluminiumlister.

Giardinetta med gedigen trästomme och skal, från Viotti

racerbil från Colli 1950

cabriolet från Canta 1950

elegant coupé också från Canta

märklig spider som sägs vara byggd av Carozzeria Touring 1950

Stationsvagn från relativt okända Ostuni

1100A cabriolet från Garavini

elegant spider eller "Barchetta" som en mer strikt roadster kallas, ser mycket engelsk ut, men är alltså en Fiat med kaross från Zagato 1950. någon i Abingdon måste tittat på den här när MGA skulle tas fram några år senare

cabriolet från Allemano

en cabriolet från Castagna, med sk "vutotal"-ruta, alltså utan stolpar.

Fiat 1100 Coupe från Ostuni som fått en ganska egendomlig utsmyckning i grillen

sedan, eller "Berlina" från Ghia 1950

coupé från Ghia 1950

"Panoramica" på en liten stationsvagn, på typiskt Zagato-manér, denna från 1951

"Sestriere coupe" från Motto, troligen en ren tävlingbil

spider från Schweiziska Ghia-aigle.

Riva är mest kända som fina båtbyggare, men en och annan bilkaross byggdes där också, som denna stationsvagn med annourlunda sidoöppnad lucka 1951

praktisk traditionell stationsvagn fråb Viotti

Elegant karosseri på 1100ES-modellen signerat Pininfarina

Utiletta Frasca var namnet på denna anorlunda lilla specialbygge från Ansaloni 1952

GT-coupe från Zagato 1952, med en tredje lampa i grillen, en detalj som var lite trend i på tidigt femtiotal .