Den här till synes mycket moderna prototypen 1941 är byggd av förnyelsebara råvaror, sojabönor!
“Industry, agriculture, and transportation are the three things that make the world go round,” menade Henry Ford och i denna kaross förenades de tre. Anv sojabönorna gjorde man en smet med fenolharts, för stadga tog blandade man i fiber från lin och hampa.
Henry Ford var ofta i framkant med att experimentera med nya material, lika konservativ dock på den rent tekniska sidan. Redan 1926 byggdes en T-Ford i aluminium och 1931 denna model A i rostfritt stål.
1936 byggde man ännu en Ford i rostfritt, och det kom inte att bli den sista.
Och 1960 gjordes denna Thunderbird i samma material, som året efter följdes av ett par Lincolns. Men någon rostfri Ford kom dock aldrig komma i serieproduktion.
Under krigsåren utvecklades bilar för den kommande freden, denna lilla coupe togs fram 1944 och bär starka drag av Mercury 1949 års modell, men i nättare format.
En bil till ur "light car" projektet, från 1944
Och denna prototyp är från 1945, och här ser man vart det lutar. Det blev ingen Ford för amerika utan istället vandrade vidare till Frankrike där den kom att bli Vedette.
Ford Cortina Fastback? Ja, i Australien lekte man med den tanken, men slutade leka med den efter ett par prototyper 1966.
På ett tidigt stadium tog man även fram en fyrdörrarsversion av kommande Ford Mustang, men den fick vi aldrig se.
Ett häftigare alternativ till Mustang 1966 kallad Mach 2 kom heller aldrig att se dagens ljus.
Shelby byggde annars på den sportigare fastbackmodellen av Mustang, men en enda notchback coupe gjordes på prov 1967 av värstingvarianten GT500
Lincoln var de enda som erbjöd en fyrdörrars cabriolet i modern tid, men i studion provade man även ut om det skulle fungera på en Galaxie 1963. Men så ansåg man visst att det inte skulel fungera alls och övergav den idén.
Vantrenden växte sig stark på 70-talet och den trendiga Carousel Minivan skulle kunna blivit något kul 1972, men så blev det inte.