Det här är en Alfa Romeo Dauphine, 1959 till 1964 byggdes Dauphinen på licens i Portello, Italien.
Cimos Diana 6L var en Jugoslavisk variant av Citroën Dyane
Cimos gjorde även andra Citroënmodeller, såsom 2CV, Acadiane, DS, CX och GS. Härifrån kom även mopderna med namnet Tomos
I Rumänien började Dacia med licenstillvekning av Renault 8 och 1969 kom Dacia 1300 som var byggd på Renault 12. Närmare två miljoner av denna Daciamodell byggdes i olika varianterfram till 2004, här är Denem från 1983.
Dacia sålde förr rätt hyggligt i vårt grannland Danmark.
Här är en argentinsk Laban som klättrar uppför trapporna. IKA stod för Industrias Kaiser Argentina och började med att Kaiser-Frazer började tillverka personbilar där efter man lagt ner det hemma i USA. På 60-talet börjad man även samarbeta med Renault och dom övertog till slut hela IKA-koncernen som blev Renault Argentina S.A.
Vi känner den som Citroën Ami, men i Argentina kallades den Elysée, 1978.
Renault 4Cv från fjärran östern, PA62 hette den japanska varianten som byggdes hos Hino.
Renault 7 var en spansk variant, en femma med skuff. Den särskiljde sig också med kromade kofångare, Renault 7 byggdes hos FASA mellan 1974 och 1984.
Oltcit var ett småbilsprojekt utvecklat av Citroën för ett samarbete med Rumänien. Där byggdes dessa bilar fram till 1995, och i väst kom dom även säljas som Citroën Axel.
Renault och AMC hade haft ett samröre ända sedan 60-talet och var återfärsäljare för varnadras bilar i respektive länder. Senare byggde aMC Renaultmodeller med eget snitt som denna Alliance baserad på Renault 9.
Nya bilar presnteras i en helt ny stad. 1959 började man tillverka Simca Vedette i Brasilien, och här står de nybyggda bilarna uppställda i den helt nybyggda huvudstaden Brasilia, som ännu inte var officiellt invigd.
Brasilias arkitektur skapades av Oscar Niemeyer i ultramodern stil, Simca Chamboard såg inte fullt lika futuristisk ut.
Vedetten byggdes även i Adelaide, Australien en period.
I Australien byggde man även Citroën ID under några år. Dom sattes ihop i en fabrik i West Heidelberg åren 1961 till 1966. Där kallades dom Parisienne och det lär byggts drygt 1500 av dessa down under.