Säger man fransk sportbil tänker nog de allra flesta på Alpine A110, i blått såklart.
Renault Caravelle, kanske inte så snabb men charmigt sportig karaktär.
Här kommer en Lomax, av alla modeller som baserats på Citroën 2CV är Lomax en av de mest besynnerliga. Trehjulingen säljs som byggsatsbil från England och kom redan 1982.
Pärlan bland franska sportbilar, Bugatti. Det här är en type 51, som efterträdde legendariska type 35 och 37. Rak åttacylindrigmotor, dubbla kamaxlar och kompressor ger ett ljud som närmast kan beskrivas som en bålgeting i en baslåda. Motorn är på 2,2 liter och ger 160 hästkrafter. 40 exemplar gjordes av type 51.
Bugattin får stå i fint sällskap med Amilcar.
Ännu en Amilcar rullas in.
Två Alpine A310 hör inte till vanligheterna att se på samma ställe. I Sverige skall finnas sju stycken.
Renault 17 är en annan karamell man inte heller ser ute så ofta längre.
Floride S 1961, tidiga årsmodeller känns igen på fungerande luftintag på bakskärmarna.
Ett annan ovanlgit objekt som väckte mycket uppmärksamhet. Simca 1000 coupé.
Renault Floride och Caravelle var de mest representerade franska sportbilarna på Hofsnäs. Så vad är skillnaden mellan dom två? Jo det beror på var dom såldes,I Nordamerika och en hel del andra engelskspråkiga länder hette dom Caravelle, övriga marknader Floride. I Sverige verkar man dock sålt båda varianterna