Omslaget till USA-broschyren 1972. Amerikanska myndigheter gillade inte täckglas över strålkastarna, därav den egensinniga insatsen med dubbla lampor på Paddan, med seald beam-lampor. Nya hårdare importregler stoppade dock i princip all Citroënimport till USA efter detta.
Även Ami såldes i begränsad omfatting
med CX gjordes en slags comeback på USA-marknaden, men dom hette inte Citroen, utan såldes genom ett bolag i Nederländerna som konverterade dessa för USA. Sedan skeppades dom till Kanada och såldes "bakvägen" in till USA under namnet CXA
Panhard i USA såldes genom Citroens återförsäljare, 1958
Även Simca tog sig in på USA-marknaden med den mycket USA-influerade Vedetten
Och Aronde såldes också i samarbete med Chrysler
Chrysler tog mer och mer kontrollen över Simca i Frankrike, och man kom att lansera dessa Simca 1000 i USA, 1964
Vår Simca 1100 hette 1204 i Amerika, här för Kanada 1970
Simca 1204 Runabout 1969 USA
Peugeot gjorde hyfsat bra ifrån sig i Nordamerika också, här 404 för Kanada 1969
Peugeot 304, med dubbla lampor speciellt för Amerika
Peugeot 504 såldes företrädelsevis med dieselmotorer i USA, nånting som de inhemska tillverkarna inte hade anammat i någon vidare utsträckning.
Peugeot 505 1083 med ganska anskrämliga ljusinsatser
De särskilda USA-lyktorna på 505 hade ändrats något till 1987
Peugeot 505 Turbo wagon 1987
Särling i sammanhanget, denna annons är från 1920 för bilen med det lustiga namnet Pic-Pic. Den var ursprungligen en Schweizisk bil, men de sista åren byggdes dessa av den franska motortillverkaren Gnome&Rhône. Troligtvis byggdes väldigt få av dessa fram till 1924.