Tage och Ylva Bålefalk, Bollnäs. Jaguar XK150S, 1959
Tage:
– Den stod i ett cykelskjul i Gävle. Jag har bytt massor av plåt, egentligen nederdelen runt hela karossen. Det tog tre år. När överväxeln lade av bytte jag till en modern femväxlad låda. Nu går den helt perfekt på långresa.
Ylva:
– Kulören heter Olivia Verde, egentligen en Aston-färg. Men den passar karossen perfekt. Vi vill ha den lite rejsig i stilen. Gemenskapen mellan Jaguarfolk är stor och vi har väldigt trevligt när vi är ute med vår bil. Själv kör jag en E-Type V12. Man kan inte tröttna på Jaguar, det är fantastiska bilar.
Alf Eriksson, Sundsvall. Ford Taunus, 1963
– Jag vill inte vara med på bild. Den har rullat hos olika ägare i Hälsingland, bland annat som någon slags press-bil. Taxigrejerna råkade jag ha liggande efter mitt yrkesliv som taxichaufför. Jag körde Ford 20m XL. Blev sugen att förvandla den till taxi. Taxametern står inställd på 3,40 kr. Bästa taxibilen? Ford Granada. Ventiltätningarna känner alla till, men i övrigt var den väldigt bra.
Mattias Eriksson, Sandviken. Saab 900 Turbo 16 cabriolet, 1991
– Körde BMW E30 cabriolet tidigare och det här är något annat. Man får ta att det är sämre kvalitet, den är charmig och har utstrålning. Har bara gått 8 300 mil. Köpte den på en bilfirman i London och föregående ägare hade haft den i sin villa i Spanien. Därför var den vänsterstyrd. Har satt på Super Aero-fälgar och nästa grej blir att fixa avgassystemet. Det läcker.
Torbjörn Björklund, Bollnäs. Volkswagen Typ 1, 1956
– Svärfar köpte den ny och jag tog över den för fem år sedan. Den har gått 18 700 mil och originalklädseln var som ny under överdragen. Den är omlackad utvändigt i Stratos Silver. Skidräcket har hängt med från början, idag har jag satt fast min Sandströmsbräda från Jofa. Hade den när jag åkte vattenskidor på 70-talet.
Karl-Arne Lindström, Kilafors. Mercury Custom, 1952
– Den var till salu i Stockholmstrakten och den hade blivit delvis ombyggd i USA. När jag såg att det var äkta Edmunds trimtoppar på V8:an slog jag till direkt. Säljarna hade nog missat den detaljen. Jag har frenchat strålkastarna och byggt om bakändan med bakljus från en Buick -56. Klassiska knep. Det gäller att inte göra för mycket. Dörrhandtagen är tryckknappar från Lincoln -46 och backspeglarna från en Studebaker Avanti. Jag gjorde en snabblack med färg från en DAF lastbil. Styrningen är moderniserad med en ny snäcka och servo. Fyra rattvarv istället för nio. I vinter blir det tvåkrets bromssystem och så kommer jag nog bygga om motorhuven lite. Det är min första custom, jag trivs väldigt bra med den. Man hittar mycket inspiration i gamla tidningar från tiden.
Björn Hasselberg, Ljusdal. Audi 200 Avant Quattro 1990
– Jag hade en vanlig Audi 100 Avant men blev i början på 90-talet påkörd av en Geländewagen. Bilen blev skrot och försäkringsbolaget gick med på att jag fick den här istället. Den var något år gammal. Jag har drivit fotofirma i mer än 50 år, mest ateljéjobb. Men Audin har varit perfekt i jobbet, har aldrig krånglat. Originalfälgarna använder jag till dubbdäcken.
Lars Forsberg, Bollnäs. Dodge Convertible 1948
– Lagt ner mycket jobb, just nu är jag lite trött på den. Ska nog sälja den, men intresset är litet. Den är importerad från USA och man sade att motorn skulle vara okej. Men den började knacka och jag fick lämna in den på helrenovering. Firman glömde en trasa i motorn, så det fick göras om. Sen brann det i elsystemet. I eftermiddag ska jag och grabben justera växelspaken.
Magnus Andersson, Hälsingmo. Sunbeam Tiger 1965
– Det finns kanske 20 Tiger i Sverige och när den här dök upp var det bara att slå till. Jag har vässat motorn, en Ford V8 302 på kanske 260 hk. Sedan har jag gått igenom den mekaniskt sedan köpet 2001. Den är snabb, rolig och pålitlig. Nu senast åkte jag till Kalmar, inga problem alls.
Jan Hurtig känner minnesgoda läsare från Klassiker igen, hans Renault Alpine A310 glömmer man inte i första taget. Jan bor i Bålsta men det är ju inte så långt till Bollnäs om man har sportbil.