Bild
Nästa artikel

Gammelvala Brunskog 2018

1 augusti 2018

Från Norge, Studebaker president 1955

Amphicaren har kastat ankar

Buick Special 1937

Beardmore Paramount har nog inte många hört talats om, mne den fanns som en diminutiv konkurrent till den klassiska Austin FX3, londontaxin. Gjordes 1954 till 1966 och denna är av 1960 års modell.

Chevrolet 1929

Ett unikt par. Kåre Lindén med sin Wolseley Hornet 1934 till vänster och en Hillman Aero Minx. Båda är så kallade March Specials, byggda av Kevill Davies & March.

En värmlandspecial, E.N. Special heter den och byggdes 1949 i Arvika, bilen är kvar än idag i samma familj.

Populär Kadett Rallyekadett.

Dent är ovanligt att se en Simca Vedette idag

PÅ Gammelvala dök det upp två.

Långaväga besökare med Citroën DS från Nederländerna

Ovanlig Fiat 850 Vignale

1968 var ett mellanår för Taunus och den här karossen fanns bara det året. Sällsynt i Sverige, men i Norge är den lite mindre ovanlig, 17M TS 1968 coupé.

P1900

Ingen Fiat men en Neckar Europa, alltså en Fiat byggd hos NSU.

Marmon och andra gammelbilar i raden

Den makalösa Lancia Kappa från 1919 är renoverad från fragment. Redan på 20-talet byggdes bilen om till lastbil och ställdes sen undan. Nu har den återuppstått i sin forna glans.

T-Ford 1924

Opel P4 1936

Flott Mercedesambulans, byggd av Binz.

Plymouths toppmodell Fury med guldanodiserade lister, 1957

Volvo 485 Viking, med mjölkannor

Albin brandspruta demonstraras, ett populärt inslag i den stekheta sommarvärmen.

Gammelvala är ju mer än veteranbilar såklart. Här finns alla sorters hantverk som visas upp, från papperstillverkning, linkardning, repslagning till kolmila. Här finsn även en gammal folkskola bevarad och ett soldattorp.

Kolmilan fick dispens från eldningsförbudet, men övervakades noga

Conny Lindh från Överby visare upp egenhändigt snidade träbilar.