Bild
Nästa artikel

germansk

4 april 2012

lilla DKW framhöll tvåtaktarens styrka...

DKW för tuffa tag

DKW Munga såldes som Bronco i USA

...men oklart om det blev någon större frangång

DKW F12 Junior cabriolet är en sällsynt bil, troligtvis hamnade de flesta av de fåtal tillverkade i amerika

DKW blev ju Audi och även dom fanns på USA-marknaden, här nya 100 1971

Audi 100 1973

den mindre audi 80 fick heta Fox.

Och Volkswagen Golf är här känd som Rabbit.

Audi Fox 1974

Och Passat hette Dasher

BMW:s stora E3-serie såldes under namnet Bavaria

BMW 530i 1975

BMW 528i 1980

Mest framgångsrik av alla tyska modeller genom tiderna var ju Bubblan, Beetle eller Bug som den kallades i USA. Massiva och talrika reklamkampanjer hjälpte till att bygga upp kultstatusen

Basketproffset Wilt Chamberlain demonstrerar hur rymlig den lilla kutryggiga tysken egentligen är, 1966

Beetle som polisbil 1966

1964, märkligt nog kom detta färschema att återkomma mer än 30 år senare på Polo och golf i någon som kallades Harlequin edition.

Älskade man bubblan kunde man köpa en Love bug 1974

Typ 2 bussen blev snabbt populär också, och klichéer sitter aldrig fel i reklamens värld.

typ 2 bus 1967

Och Westfalia campern blev en storsäljare, majoriteten av dessa gick till USA

Mercedes Benz köpte man hos Studebaker-Packards återförsäljare 1958

Otroligt men sant, till och med östtyska Wartburg erbjöds på amerikanska marknaden. I reklamen nämndes det att den var byggd med tysk presicion och kvalitet, men man skrev inget om vilket Tyskland den kom ifrån...