lilla DKW framhöll tvåtaktarens styrka...
DKW Munga såldes som Bronco i USA
...men oklart om det blev någon större frangång
DKW F12 Junior cabriolet är en sällsynt bil, troligtvis hamnade de flesta av de fåtal tillverkade i amerika
DKW blev ju Audi och även dom fanns på USA-marknaden, här nya 100 1971
den mindre audi 80 fick heta Fox.
Och Volkswagen Golf är här känd som Rabbit.
BMW:s stora E3-serie såldes under namnet Bavaria
Mest framgångsrik av alla tyska modeller genom tiderna var ju Bubblan, Beetle eller Bug som den kallades i USA. Massiva och talrika reklamkampanjer hjälpte till att bygga upp kultstatusen
Basketproffset Wilt Chamberlain demonstrerar hur rymlig den lilla kutryggiga tysken egentligen är, 1966
1964, märkligt nog kom detta färschema att återkomma mer än 30 år senare på Polo och golf i någon som kallades Harlequin edition.
Älskade man bubblan kunde man köpa en Love bug 1974
Typ 2 bussen blev snabbt populär också, och klichéer sitter aldrig fel i reklamens värld.
Och Westfalia campern blev en storsäljare, majoriteten av dessa gick till USA
Mercedes Benz köpte man hos Studebaker-Packards återförsäljare 1958
Otroligt men sant, till och med östtyska Wartburg erbjöds på amerikanska marknaden. I reklamen nämndes det att den var byggd med tysk presicion och kvalitet, men man skrev inget om vilket Tyskland den kom ifrån...